secundair logo knw 1

De Rijn bij Bonn | Foto Daniel Gimbel Unsplash

De internationale Rijncommissie gaat zich buigen over de meetmethoden, normstellingen en emissiebronnen van PFAS in de Rijn.

Dat is besloten op een vergadering van de Rijncommissie afgelopen week in Luxemburg, waarin afgevaardigden van alle landen bijeenkwamen. De Internationale Commissie ter bescherming van de Rijn is een samenwerkingsorgaan van Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland.

Nederland bracht de PFAS-problematiek ter sprake in de Rijncommissie, laat een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat desgevraagd weten. “In onze bijdrage hebben we het belang onderstreept van het standaardiseren van meetmethoden en van het uitwisselen van kennis over bronnen en maatregelen. Ook is aangegeven dat het belangrijk is om de normen voor drinkwater én oppervlaktewater op elkaar af te stemmen, en om dit te synchroniseren voor de Rijn.”

Zij benadrukt dat Nederland al enige tijd in de Rijncomissie aandacht vraagt voor de zeer zorgwekkende chemische stoffen die wijd verspreid zijn in het stroomgebied van de Rijn, mede als gevolg van lozingen van PFAS in afvalwater door de Duitse chemische industrie. Volgens het RIVM zijn de waarden van PFAS in het Nederlandse rivierwater drie tot vier keer hoger dan wenselijk voor de volksgezondheid.

Drinkwater
De Nederlandse drinkwaterbedrijven trokken hierover recent aan de bel, door een brief te sturen naar de Duitse milieuminister in Berlijn met het verzoek om PFAS-lozingen in te perken. De drinkwaterbedrijven constateren dat PFAS hen in toenemende mate parten speelt bij de bereiding van drinkwater uit rivierwater.

In regeringskringen in Duitsland is het verzoek vanuit de Nederlandse drinkwaterbedrijven opgevat als ongewenste bemoeizucht met de Duitse industrie. De Duitse overheid is vooralsnog niet van plan om beperkingen op te leggen aan PFAS-lozingen in de Rijn, zo was de reactie. Als argument werd onder meer genoemd dat geen geschikte meet- en zuiveringsmethoden beschikbaar zijn.

Na publicaties in de media hierover, droeg de Tweede Kamer minister Madlener per motie op om met de Duitser regering in gesprek te gaan over de invoering van grenswaarden voor PFAS-lozingen. De minister zei bij de indiening van die motie dat Nederland achter de schermen al enige tijd gesprekken voert met Duitsland over de PFAS-problematiek.

Duitsland
In de Rijncommissie van afgelopen week koos Nederland voor een diplomatieke aanpak. De druk op de Duitse industrie is niet verder opgevoerd. Er is een afspraak gemaakt dat de werkgroep waterkwaliteit en emissies van de Rijncommissie informatie tussen de landen uitwisselt over meetmethoden, normstellingen en emissiebronnen van PFAS.

“Duitsland heeft daarop voorgesteld om de problematiek aan te pakken zoals gebeurt in het stroomgebied van de Maas. De andere landen onderstreepten het belang van het aanpakken van PFAS, ze worden daar allemaal door getroffen”, aldus de woordvoerster van het ministerie.

In de tussentijd blijven de lozingen van industrieel afvalwater met PFAS doorgaan door de chemische industrie langs de Rijn. Vraag is of de Duitsers zich houden aan de Europese Industriële Emissierichtlijn voor lozingen in de Rijn.

Nederland werkt met Duitsland aan een algeheel verbod op de toepassing van PFAS. Dat verbod vergt een jarenlange voorbereidingstijd in de Europese Unie in Brussel. Daarop vooruitlopend komt in ons land een verbod op het lozen van PFAS in industrieel afvalwater.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦