secundair logo knw 1

Hoogheemraadschap van Rijnland heeft de renovatie, vervanging en uitbreiding van de afvalwaterzuivering in de regio Haarlem aanbesteed. De zuiveringen in Haarlem Schalkwijk en Heemstede worden uit bedrijf genomen en vervangen door transportgemalen. Het afvalwater gaat voor bewerking naar de afvalwaterzuiveringsinstallatie Zwanenburg, die wordt uitgebreid en gerenoveerd. Het werk begint eind dit jaar, meldt Rijnland.

De beide zuiveringen in Schalkwijk en Heemstede zijn aan het einde van hun technische levensduur. Ze stammen respectievelijk uit de jaren 50 (Heemstede) en jaren 60 (Schalkwijk) van de vorig eeuw. Ze worden uit productie genomen conform de uitgangspunten van het Strategische Zuiveringsplan van Rijnland dat erop gericht is om onrendabele awzi’s af te stoten, rendabele te moderniseren en binnen het zuiveringsstelsel op zoek te gaan naar centralisatie.

De zuiveringen in Schalkwijk en Heemstede worden vervangen door transportgemalen. Van daaruit wordt het afvalwater getransporteerd naar de zuivering in Zwanenburg, die wordt uitgebreid en gerenoveerd. De huidige verwerkingscapaciteit van deze awzi is 5.000 m3/ en wordt opgevoerd tot 8.400 m3/u. Om dat te bereiken worden een 4e beluchtingstank en 7e nabezinktank gebouwd. Een eventuele 8e nabezinktank kan later bijgebouwd worden, aldus het hoogheemraadschap.

Afkoppelen
Bij de uitbreiding en bepalen van de maximale verwerkingscapaciteit in Zwanenburg gaat Rijnland ervan uit dat de gemeenten Haarlem, Heemstede en Haarlemmermeer het rioolstelsel aanpassen door hemelwater af te koppelen. Daar zijn afspraken over gemaakt, maar de vraag is wel in welk tempo de gemeenten de afkoppelingen realiseren. Het versneld afkoppelen is een harde voorwaarde voor de hydraulische capaciteit waar Rijnland nu op inzet voor de awzi Zwanenburg.

De renovatie van de awzi Zwanenburg behelst vooralsnog geen nieuwe toepassingen als fijnzeven, cellulose- en medicijnrestenverwijdering. Als reden geeft Rijnland dat het niet te veel innovaties op één zuivering wil toepassen, een les die is geleerd tijdens de renovatie van awzi Velsen. “Die ontwikkelingen kunnen ook later”, staat in de besluitnota.

De noodzaak om medicijnresten te verwijderen heeft ook geen prioriteit, omdat awzi Zwanenburg niet is geïdentificeerd als zogeheten hot-spot voor microverontreinigingen, schrijft adviesbureau Arcadis in een variantenstudie. De awzi loost op de boezem van de Haarlemmermeerpolder, nabij het punt waar de boezem afwatert naar het Noordzeekanaal. “De verbetering van de effluentkwaliteit zal daarmee weinig effect hebben op de lokale of regionale oppervlaktewaterkwaliteit”, stelt Arcadis.

Slib
Het slib van Zwanenburg gaat naar de centrale slibvergisting op Haarlem Waarderpolder. Die installatie is overigens enkele jaren later klaar dan voorzien, waardoor de bestaande slibontwatering op Zwanenburg enkele jaren langer in bedrijf moet blijven. Voor het slibtransport van Zwanenburg naar Waarderpolder moet een slibleiding worden aangelegd, zoals er ook een transportleiding tussen Haarlem-Schalkwijk en Zwanenburg moet komen.

Rijnland heeft die en andere werken inmiddels aanbesteed. Het bouwen van de transportgemalen Haarlem-Schalkwijk en Heemstede is aan Vobi Infra gegund, het leggen van de transportleiding tussen Haarlem-Schalkwijk en Zwanenburg en de slibleiding tussen Zwanenburg en Haarlem Waardepolder aan de BAM en de renovatie en uitbreiding van de zuivering aan Mobilis, laat Rijnland weten.

Aan het eind van dit jaar gaat de schop de grond in. Volgens planning wordt begin 2025 het nieuwe afvalwatersysteem in gebruik genomen. Voor het hele project trekt het hoogheemraadschap een uitvoeringskrediet van 98,3 miljoen euro uit. Aan de voorbereiding is al 7 miljoen euro uitgegeven.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.