secundair logo knw 1

Het bestuur van de Indonesische hoofdstad Jakarta wil de oude stadskern Kota Tua - het vroegere Batavia - een facelift geven. Engeldot-Water uit Hoogeveen gaat zorgen voor een schone rivier en drinkwater.

Het plan is om van een gebied van 600 meter langs de Krukut rivier een moderne openbare recreatieruimte te maken: het Kali Besar Park. Dit gebeurt op basis van het concept van ‘smart green city’. Het Drentse bedrijf Engeldot-Water heeft de opdracht gekregen om van het vuile rivier- en afvalwater schoon drinkwater te maken.

“Dat is ons specialisme”, zegt directeur Jochem van Engelenhoven vanuit Jakarta vlak voor de ondertekening van het contract. “Mijn bedrijf maakt van afvalwater gekwalificeerd drinkwater en herbenut de reststoffen.” Engeldot-Water houdt in samenwerking met een Indonesische partner alles in eigen beheer, vertelt Van Engelenhoven. “Wij gaan zelf drinkwater produceren. Er komt een installatie die duizend liter vervuild water per seconde kan zuiveren. We bouwen in Hoogeveen de machine, die in januari naar Jakarta gaat.”

De Indonesische betrokkenen zijn volgens Van Engelenhoven enthousiast. “Dat bewijst het grote aantal mensen dat bij de ondertekening aanwezig is.” Het is niet het enige drinkwaterproject van zijn bedrijf in Indonesië. “We werken sinds anderhalf jaar in Indonesië. Op diverse andere plekken zijn we bezig met vergelijkbare projecten.”

Het project in Jakarta past bij de nauwe samenwerking op watergebied tussen Nederland en Indonesië. Die staat nu extra in de belangstelling door de grote handelsmissie waaraan premier Rutte en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu meedoen. Meer dan vijftig bedrijven uit de water- en maritieme sector zijn meegereisd.

De regeringen van beide landen hebben afgesproken om hun samenwerking te intensiveren. Zo wordt de haven van Rotterdam betrokken bij de havenontwikkeling in Jakarta en gaan Nederlandse waterbouwers helpen bij de versterking van de kust van Centraal-Java. In de stad Semarang is gisteren (22 november) een gemaal in de Banger polder officieel in gebruik genomen. Dit gemaal is met hulp van Nederlandse waterschappen tot stand gekomen en zorgt ervoor dat 84.000 mensen droge voeten houden in een gebied dat voorheen vaak blank stond.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”