secundair logo knw 1

Plasticvervuiling in zee l Foto WWF

De strijd tegen zwerfafval in de Noordzee begint (ook) in de grote stad. Samen met het internationale programma Plastic Smart Cities van het Wereld Natuur Fonds (WWF) gaat Stichting De Noordzee zich daarom inzetten voor plasticvrije steden en eilanden langs de Nederlandse kust.

Stichting De Noordzee werkt al ruim veertig jaar aan een schonere Noordzee door strandafvalmonitoring, rivierafvalonderzoek en de jaarlijkse Beach Cleanup Tour. "Strandafval is een goede graadmeter voor het afval in zee", zegt woordvoerder Frank Reef. "Maar er is ook instroom vanuit de rivieren en vanuit het achterland. De reis van bijvoorbeeld een sigarettenpeuk begint vaak in de stad."

Door zich aan te sluiten bij het WWF-programma Plastic Smart Cities wil de natuurorganisatie "werken aan de oorsprong van het afval in stedelijke gebieden". Het internationale programma ondersteunt sinds 2018 wereldwijd steden die zich inzetten voor het voorkomen van plasticvervuiling in de natuur. 

Vijf stappen
In deze zogenaamde ‘Plastic Smart Cities’ moet de plasticvervuiling op korte termijn met 30 procent verminderd worden. Het einddoel is dat er in 2030 helemaal geen plastic meer in de natuur terechtkomt.

Daarvoor wordt een speciale aanpak ('toolkit') gevolgd die bestaat uit vijf stappen: van een intentieverklaring naar een nulmeting (van de afvalstromen) naar een stedelijk actieplan, implementatie en monitoring en evaluatie. Er zijn lokale pilots en ‘best practices’ worden gedeeld in het wereldwijde netwerk.  

Nationale partner
In Nederland doen de gemeenten Amsterdam en Texel al mee aan het programma. Meerdere kustgemeenten en eilanden zijn geïnteresseerd, zegt Reef. "Het probleem is echter dat hier geen actieve nationale partner was. Het WWF-NL heeft er de mensen niet voor. Wij werkten altijd al veel met de kustgemeenten samen, nu zijn wij ook de contactpersoon tussen het WWF en de lokale partners."

In die rol probeert de stichting gemeenten te enthousiasmeren voor het programma en hen daarbij te begeleiden. Reef: "Wij ruimen niet alleen op, wij lossen ook op. Ons doel is meer ‘Plastic Smart Cities’ in Nederland. Dat is heel hard nodig, want het plasticprobleem wordt elk jaar groter."

Lessen
In het internationale netwerk van Plastic Smart Cities ziet de stichting daarnaast een kans om de Nederlandse lessen uit de praktijk te delen met steden in Europa, Azië en Afrika. "En omgekeerd kunnen wij van hen ook weer leren." 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.