secundair logo knw 1

Zelf de GPS-tracker maken

Onderzoekers en studenten van de TU Delft verzamelen deze week op een praktische manier gegevens over de stroming van de Irrawaddy in Myanmar. De riviersnelheid wordt onderzocht met behulp van vijftien zelfgemaakte GPS-trackers en vierhonderd drijvende ballonnen met fietslampjes.

De Irrawaddy of Ayeyarwady is met ruim 2.170 kilometer de grootste rivier in het Zuidoost-Aziatische land. De variaties in de stroomsnelheid zijn nog amper onderzocht. De metingen die deze week in het middenstuk in de buurt van Mandalay worden gehouden, doen hier wat aan. Het onderzoek gebeurt op een laagdrempelige manier, vertelt onderzoeker Thom Bogaard van de TU Delft vanuit Myanmar. “We gaan met eenvoudige en betaalbare middelen na hoe de rivier nu bij laagwater stroomt. Onze collega’s in Myanmar kunnen dit onderzoek later zelf gemakkelijk herhalen en dan ook de stroomsnelheid bij hoogwater bepalen. Daarnaast meten we de kwaliteit van het water.”

De Delftse onderzoekers laten op drie locaties vijftien low cost, high tech GPS-trackers te water. “Deze trackers zijn bevestigd aan vlotjes van hout en piepschuim”, zegt Bogaard. “Ons team heeft deze constructies gebouwd met gebruik van lokale kennis. De trackers slaan elke minuut hun positie op een SD-kaart op en geven elk kwartier door waar ze zich in de rivier bevinden. Ook volgen wij de stroming met vierhonderd low tech drijvers. We hebben daarvoor fietslampjes van de Hema in ballonnen gestopt. Deze ballonnen hangen boven kokosnoten. We laten de drijvers op verschillende plekken in de Irrawaddy los.”

De metingen beginnen morgen (31 januari) en duren drie à vier dagen. Het onderzoeksteam houdt de trackers en ballonnen gedurende enkele honderden kilometers met een boot in de gaten. Tevens wordt hun doorkomst om de 50 tot 70 kilometer vanaf een brug met de hand geteld. Bogaard: “Dat levert nuttige gegevens op voor Inland Water Transport, zeg maar Rijkswaterstaat van Myanmar. Ook is de informatie belangrijk voor het opzetten van een waterkwaliteitssysteem. Dat werkt alleen goed in combinatie met een numeriek model met dit soort gegevens.”

Bogaard wijst op het experimentele karakter van het project. “Niet eerder is de snelheid van een rivier op zo’n uitgebreide manier gemeten. Dat maakt het een spannend experiment.” Het project past volgens Bogaard goed in de samenwerking tussen de faculteit Civil Engineering & Geosciences van de TU Delft en enkele universiteiten en overheidsorganisaties in Myanmar. “Een aantal van hun studenten promoveert bij ons. De samenwerking werkt twee kanten op. We leren echt van elkaar.” De Irrawaddy is een mooi onderzoeksobject, besluit Bogaard. “Het is een van de meest natuurlijke rivieren van de wereld. Geweldig om te bestuderen.”

Meer informatie over de onderzoeksprojecten van de TU Delft in Myanmar. Beelden van het project worden deze week geplaatst op het Instagramaccount van de TU Delft.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”