secundair logo knw 1

De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg (foto: Siebe Swart)

De werkzaamheden voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek zijn begonnen. De vaarweg wordt over een lengte van 25 kilmeter dieper uitgegraven. Hierdoor kunnen zeeschepen met een diepgang tot vijftien meter zonder problemen de haven van Rotterdam bereiken.

De baggerwerkzaamheden duren zo’n zes maanden. Het officiële startschot is afgelopen maandag gelost door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul, chief operating officer van Havenbedrijf Rotterdam. Rijkswaterstaat is opdrachtgever van de verdieping van de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam van die van de Botlek. De uitvoering ligt in handen van de bedrijven Koninklijke Boskalis Westminster en Van der Kamp.

De Nieuwe Waterweg wordt anderhalve meter uitgegraven tot een diepte van zeventien meter onder NAP. Hierdoor kunnen grotere tankers (de zogeheten New Panamax en Aframax schepen) zonder beperkingen de haven binnenvaren. Nu moeten sommige schepen een deel van hun lading op de Maasvlakte lossen om het havengebied te kunnen bereiken.

Minister van Nieuwenhuizen heeft het over een investering in de bereikbaarheid van de Mainport Rotterdam. “We zetten de poort verder open, waarmee de Rotterdamse haven snel de ruimte krijgt voor de steeds groter wordende zeeschepen. De verdieping zorgt voor een betere concurrentiepositie van bedrijven in het Botlekgebied.”

De verdieping van de Nieuwe Waterweg kan nadelige gevolgen hebben voor de waterhuishouding in West-Nederland. Zo dringt meer zout water binnen. Het havenbedrijf en de betrokken waterschappen hebben eind 2016 een overeenkomst gesloten om de zoetwatervoorziening en de veiligheid van de dijken te garanderen. Zij monitoren de gevolgen en grijpen waar nodig in.

In totaal wordt 5 miljoen kubieke meter baggerspecie weggehaald. De baggerwerkzaamheden leveren niet meer hinder op dan regulier onderhoudsbaggerwerk. Wie meer wil weten over het project, kan terecht in het informatiecentrum FutureLand op de Maasvlakte. Hier is tot 1 april 2019 de tentoonstelling Van diep naar dieper te zien.

Meer infomatie

Informatie van Rijkswaterstaat over verdieping

Overeenkomst tussen havenbedrijf en waterschappen

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.