secundair logo knw 1

De Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg (foto: Siebe Swart)

De werkzaamheden voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek zijn begonnen. De vaarweg wordt over een lengte van 25 kilmeter dieper uitgegraven. Hierdoor kunnen zeeschepen met een diepgang tot vijftien meter zonder problemen de haven van Rotterdam bereiken.

De baggerwerkzaamheden duren zo’n zes maanden. Het officiële startschot is afgelopen maandag gelost door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Ronald Paul, chief operating officer van Havenbedrijf Rotterdam. Rijkswaterstaat is opdrachtgever van de verdieping van de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam van die van de Botlek. De uitvoering ligt in handen van de bedrijven Koninklijke Boskalis Westminster en Van der Kamp.

De Nieuwe Waterweg wordt anderhalve meter uitgegraven tot een diepte van zeventien meter onder NAP. Hierdoor kunnen grotere tankers (de zogeheten New Panamax en Aframax schepen) zonder beperkingen de haven binnenvaren. Nu moeten sommige schepen een deel van hun lading op de Maasvlakte lossen om het havengebied te kunnen bereiken.

Minister van Nieuwenhuizen heeft het over een investering in de bereikbaarheid van de Mainport Rotterdam. “We zetten de poort verder open, waarmee de Rotterdamse haven snel de ruimte krijgt voor de steeds groter wordende zeeschepen. De verdieping zorgt voor een betere concurrentiepositie van bedrijven in het Botlekgebied.”

De verdieping van de Nieuwe Waterweg kan nadelige gevolgen hebben voor de waterhuishouding in West-Nederland. Zo dringt meer zout water binnen. Het havenbedrijf en de betrokken waterschappen hebben eind 2016 een overeenkomst gesloten om de zoetwatervoorziening en de veiligheid van de dijken te garanderen. Zij monitoren de gevolgen en grijpen waar nodig in.

In totaal wordt 5 miljoen kubieke meter baggerspecie weggehaald. De baggerwerkzaamheden leveren niet meer hinder op dan regulier onderhoudsbaggerwerk. Wie meer wil weten over het project, kan terecht in het informatiecentrum FutureLand op de Maasvlakte. Hier is tot 1 april 2019 de tentoonstelling Van diep naar dieper te zien.

Meer infomatie

Informatie van Rijkswaterstaat over verdieping

Overeenkomst tussen havenbedrijf en waterschappen

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.