secundair logo knw 1

Een stukje van de Markermeerdijken

Het ziet ernaar uit dat de versterking van de Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam begin 2019 van start kan gaan. Na twaalf jaar voorbereiding heeft Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) de plannen vastgesteld.

Dat gebeurde gisteravond tijdens een drukbezochte vergadering van het algemeen bestuur, waarbij verschillende insprekers opnieuw hun zorgen over de versterking uitten. Toch is het met het oog op de veiligheid nu tijd dat de schop de grond in gaat, meent bestuurder Kees Stam. ''Na jaren van voorbereiding heeft het bestuur zijn verantwoordelijkheid genomen.’’

Het hoogheemraadschap noemt de Markermeerdijken zelf ''de best onderzochte dijken van Nederland’’. Het gaat om bijna 33 kilometer tussen Hoorn en Durgerdam. Deze monumentale dijken voldoen niet meer aan de veiligheidseisen en zijn daarom afgekeurd.

De Alliantie Markermeerdijken, een samenwerking van HHNK en de marktpartijen Boskalis en VolkerWessels, maakte de plannen in opdracht van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en voert die ook uit. In totaal is daarmee een bedrag van circa 500 miljoen euro gemoeid.

Patstelling
Een van de grootste aanpassingen in de oorspronkelijke plannen betreft het traject bij Uitdam. Het idee was om de dijk hier enkele meters te verleggen, maar dat stuitte op veel weerstand bij de bewoners. Om de patstelling te doorbreken, werd deltacommissaris Wim Kuijken begin 2017 gevraagd om onafhankelijk advies.

Nadat hij vier maanden lang met alle betrokkenen had gesproken, raadde Kuijken aan de dijk te versterken met dijknagels in plaats van die te verleggen. Deze veel duurdere oplossing was volgens hem cultuurhistorisch en landschappelijk gezien gerechtvaardigd. Dat advies is opgevolgd en maakt nu onderdeel uit van het totaalplan, Projectplan Waterwet geheten.

Dat geldt niet voor het traject bij Durgerdam. Daarvoor is meer tijd nodig, zegt woordvoerder Ramona Smak van de Alliantie. ''Het participatieproces loopt nog. Er komt een apart projectplan, naar verwachting volgend jaar.’’

Zienswijzen
Het Ontwerp Projectplan Waterwet heeft in december 2017 en januari 2018 ter inzage gelegen. Daarop zijn 142 zienswijzen binnengekomen. Mede naar aanleiding daarvan is het plan op onderdelen aangepast. Het gaat bijvoorbeeld om het behoud van een aantal strandjes langs de dijk.

''En ook de nieuwste technische inzichten zijn hierin verwerkt’’, aldus Smak. Het plan geeft uitgebreid aan hoe wordt omgegaan met cultuurhistorische, archeologische en natuurwaarden. 

Het is nu aan de provincie Noord-Holland om een besluit te nemen over de omgevingsvergunningen. Dat valt naar verwachting eind oktober, nadat de Statencommissie en Provinciale Staten daarover op respectievelijk 24 september en 8 oktober hun zegje hebben gedaan. Tegen dat besluit kunnen belanghebbenden nog in beroep gaan bij de Raad van State.

MEER INFORMATIE
Projectplan Waterwet
Deltacommissaris adviseert om dijk bij Uitdam niet te verplaatsen
Dijk Uitdam definitief niet verplaatst

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.