secundair logo knw 1

Waterschap Scheldestromen is deze week begonnen met de aanleg van een vispassage naast gemaal De Noord bij Sint Maartensdijk op Tholen. Vanuit de Oosterschelde wordt de vis, voornamelijk glasaal, twee kanten opgestuurd.

De vispassage aan de Gemaalweg bij Sint Maartensdijk is voor Scheldestromen niet de eerste, maar wel een bijzondere, vertelt woordvoerder Chantal de Putter. ''Er is gekozen voor een vispassage met een vacuümsysteem dat zich opsplitst bovenin de dijk. Zo worden beide afwateringsgebieden van De Noord, richting Sint Maartensdijk en richting Stavenisse, bereikt. Dat is nodig omdat beide gebieden verschillende waterpeilen hebben.’’

Veel vissen trekken om te paaien. Deze trek wordt bemoeilijkt door stuwen en gemalen die de waterstand reguleren. Om de populatie op peil te houden, zijn maatregelen als vispassages en aalgoten noodzakelijk.

Het overtollige polderwater dat gemaal De Noord op de Oosterschelde spuit, dient als lokstroom voor de vis zodat die zijn weg naar het brakke binnenwater van de polder kan vinden. Het gaat om vissoorten als aal, driedoornige stekelbaars, spiering en bot, die zowel zoet als zout water nodig hebben. Dankzij de vispassage kunnen zij het achterland in en uit trekken.

Tellingen
De aanleg van de vispassage is een van de maatregelen die het waterschap uitvoert om te voldoen aan de Kaderrichtlijn Water. Die vereist dat oppervlaktewater in goede ecologische conditie is. Noodzakelijk daarvoor is de aanwezigheid van diverse soorten vissen, die tevens als voedsel voor vogels dienen.

Op basis van tellingen besloot Scheldestromen de vispassage bij gemaal De Noord prioriteit te geven. Het aanvankelijke plan was om rond deze tijd bij het gemaal Zuidwatering, bij Vlissingen, een vispassage aan te leggen. ''Maar daar werd bijna geen glasaal aangetroffen’’, aldus De Putter. Bij Sint Maartensdijk daarentegen zwommen flinke aantallen rond.

De aannemer is deze week begonnen met de voorbereidende werkzaamheden en hoopt de klus in het vroege najaar af te ronden. Dat moet ook omdat er in het stormseizoen, van 1 oktober tot 1 april, niet aan de dijk gewerkt mag worden.

Het karwei kost 800.000 euro, waarvan Rijkswaterstaat 275.000 euro voor zijn rekening neemt.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.