Veel Nederlanders weten dat het bord met de drie golfjes een waterwingebied aangeeft, maar dan houdt hun kennis wel op. Daarom zijn de drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen samen met de provincie Utrecht de publiekscampagne 'Bescherm je drinkwater' gestart.
Bijna een half miljoen mensen wonen in of bij een grondwaterbeschermingsgebied, maar beseffen dat vaak zelf niet. Ook weten veel Nederlanders niet wat zo'n gebied inhoudt. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO onder 1.163 mensen heeft verricht in opdracht van drinkwaterbedrijf Vitens. "Vooral onder jongeren is de onbekendheid heel groot", vertelt woordvoerster Judith Zuijderhoudt van Vitens. "Zo'n 85 procent heeft eigenlijk geen idee wat een waterwingebied betekent."
Reden voor Vitens en Oasen om een publiekscampagne in de provincie Utrecht te houden. Deze campagne duurt tot het eind van het jaar. Zuijderhoudt: "We willen mensen bewuster maken van wat wel en niet mag. Volgens onze experts wordt ongeveer 10 procent van de verontreinigingen in een waterwingebied door bewoners zelf veroorzaakt. Het gaat vooral om bestrijdingsmiddelen. We geven tips om verontreiniging te voorkomen. Zoals: gebruik liever geen bestrijdingsmiddelen en was je auto in de wasstraat."
De meest opvallende activiteit: er zijn drie rietjes van 3,5 meter hoog geplaatst in Amersfoort, Bunnik en Zeist. Dat maakt op een ludieke manier duidelijk dat hier drinkwater uit de grond wordt gehaald. Ook delen Vitens en Oasen gratis vrolijke boomerangkaartjes uit, die mensen naar elkaar kunnen sturen. De bedoeling is om de campagne ook in Gelderland te houden. "Deze provincie is net als Utrecht erg kwetsbaar voor verontreiniging van de bronnen waarvan drinkwater wordt gemaakt", zegt Zuijderhoudt. "Mogelijk volgen daarna nog andere provincies."
Meer informatie is te vinden op de site www.beschermjedrinkwater.nl. Met behulp van de postcodecheck kunnen mensen controleren of ze in een waterwingebied wonen