secundair logo knw 1

Foto: Roman Grac

Parkeren in het water, slim gestuurde waterbuffering rondom een station en hergebruik van water op daken voor landbouw. Dat zijn voorbeelden van de collectieve regenwaterprojecten die twintig Vlaamse steden en gemeenten gaan uitvoeren. Zij besparen hiermee jaarlijks 70 miljoen liter drink- en grondwater.

Regenwater dat anders naar de riolering zou afvloeien, wordt bij de collectieve regenwaterprojecten op een nuttige manier hergebruikt. De uitvoering van een deel van de projecten is net ter hand genomen, terwijl de rest in de ontwerpfase zit.

Hiervoor zijn eind vorig jaar middelen beschikbaar gesteld in het kader van de Blue Deal van de Vlaamse regering. De steden en gemeenten krijgen tot 75 procent subsidie voor hun investeringen. Zij kunnen bij de projecten samenwerken met partijen als Aquafin (dat rioolwater zuivert), rioolbeheerders en waterbedrijven.

Hergebruik voor landbouwactiviteiten
Het project waarbij het meeste regenwater wordt opgevangen, is van de provincie Antwerpen. De provinciale school PITO Stabroek zorgt met behulp van hergebruik van bestaande buizen en silo’s boven de grond voor een extra capaciteit van 2.500 kubieke meter regenwater. Dit water wordt vooral benut voor de activiteiten van de eigen landbouwafdeling, zoals het irrigeren van serres en de beregening van velden.

Een voorbeeld van een vrij klein project is het creëren van een totale buffercapaciteit van 100 kubieke meter (100.000 liter) in de Oost-Vlaamse gemeente Stekene. Hiermee kan hemelwater dat op de atletiekpiste valt, ook in droge periodes worden gebruikt voor het beregenen van het voetbalplein. Er is dan geen drinkwater meer nodig.

Parkeren in het water
De Vlaamse Milieumaatschappij noemt in een bericht nog een aantal andere voorbeelden. Zoals ‘parkeren in het water’ in Aarschot (Vlaams-Brabant). De parkeerzone van het stedelijk sportcentrum wordt opnieuw aangelegd, nu met een waterdoorlatende verharding. Het regenwater kan op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem; hiermee wordt tevens het risico op wateroverlast verminderd. Verder worden de dakafvoeren van het sportcomplex aangesloten op regenwaterputten.

In Kortrijk wordt water gebufferd in de stationsomgeving. De stad kijkt samen met Aquafin naar een slimme sturing. Dit zorgt ervoor dat de ondergrondse buffers voldoende capaciteit hebben om water van hevige regenbuien op te vangen, zodat dit weer kan worden gebruikt voor het onderhoud van rioleringen en van het groen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.