secundair logo knw 1

De vliegroute boven het Friese veenweidegebied.

Een vliegtuigje van Wageningen University & Research (WUR) vliegt morgen over de Friese veenweiden om de uitstoot van koolstofdioxide te meten. Het gaat om een testvlucht; komend voorjaar volgen meer vluchten, ook in andere delen van het land. 

De testvlucht is een van de eerste acties van het Nationaal Onderzoeksprogramma Broeikasgassen Veenweide (NOBV) in opdracht van STOWA. Volgend jaar willen de onderzoekers elke twee weken de CO2-uitstoot met het vliegtuig meten. Deze gegevens moeten meer inzicht geven in hoe de uitstoot effectief kan worden verminderd.

''Bij Aldeboarn bijvoorbeeld is Wetterskip Fryslân een experiment begonnen met onderwaterdrainage. De resultaten vergelijken we dan met andere maatregelen, zoals drukdrainage of alternatieve teelten’’, legt WUR-onderzoeker Ronald Hutjes uit.

Ook bekijkt de WUR in welke mate de CO2-uitstoot in het veengebied verschilt van die in het klei- en zandgebied, en wat de uitstoot in agrarische gebieden is ten opzichte van bijvoorbeeld natuurgebieden of dorpen.

Regionale verschillen
Daarnaast moeten de metingen duidelijk maken in hoeverre er regionale verschillen zijn. Vanaf volgend jaar worden er daarom ook vluchten uitgevoerd in de Kop van Overijssel, in het Groene Hart en in nog twee gebieden gebieden in Noord- en Zuid-Holland

Het is voor het eerst dat het tweepersoonsvliegtuigje van de Wageningse universiteit, de PH-WUR, wordt ingezet voor CO2-metingen. Eerder is het al wel gebruikt voor bijvoorbeeld metingen op de Veluwe, vertelt Hutjes.

In Friesland wordt morgen gevlogen in de driehoek tussen Sneek, Wolvega en Drachten, volgens een zigzagroute van circa 400 kilometer. In deze zone bevinden zich ook vaste grondmeetpunten. ''Die gegevens combineren we.''

Sensoren
Omdat de PH-WUR op een hoogte van 60 meter vliegt, worden inwoners gewaarschuwd voor geluidsoverlast. De metingen geschieden middels sensoren aan boord.

In het Klimaatakkoord is vastgelegd dat Nederland in 2030 de CO2-uitstoot met 49 procent verminderd moet hebben. Een belangrijke bijdrage hieraan moet komen vanuit de veenweiden. Wetterskip Fryslân coördineert mede het onderzoek in het Friese veenweidegebied.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Wetterskip Fryslân
Website Nationaal Kennisprogramma Bodemdaling

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.