secundair logo knw 1

De rioolwaterzuivering in Panheel l Foto Waterschap Limburg

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft Waterschap Limburg een boete opgelegd voor het onjuist of niet tijdig melden van vier incidenten op de rioolwaterzuiveringen van Simpelveld en Panheel. Het gaat om een schikking, waarmee het waterschap zichzelf de gang naar de rechtbank bespaart.

De zaak kwam een paar jaar geleden aan het rollen en zou volgende week voor de rechtbank in Den Bosch dienen. Inmiddels heeft het waterschap volgens het OM echter voldoende verbetermaatregelen genomen. Daarom is de dagvaarding ingetrokken en in plaats daarvan een strafbeschikking van 25.000 euro opgelegd. 

Waterschap Limburg zegt in een reactie tevreden te zijn. "Natuurlijk is elke boete er een te veel", erkent woordvoerder Frans van Neer. "Maar de meldingsfouten komen voort uit een procedure die volledig vernieuwd is. Dat ziet het OM ook en dat wij waarderen wij zeer."

Het gaat om vier ‘ongewone voorvallen’ die zich in 2022 voordeden op de rwzi’s van Simpelveld en Panheel. Die had het toenmalige Waterschapsbedrijf Limburg direct moeten melden bij het bevoegd gezag. Maar dat gebeurde niet tijdig of alleen bij het waterschap, terwijl het bij de gemeente of de omgevingsdienst had gemoeten. 

Lozingen
Tot 1 januari van dit jaar was Waterschapsbedrijf Limburg een zelfstandige uitvoeringsorganisatie die in opdracht van Waterschap Limburg het afvalwater zuiverde in zeventien rwzi’s. Per die datum zijn beide organisaties samengevoegd. Dat feit staat volgens de woordvoerder los van de rechtszaak, maar het is wel de reden dat het waterschap hier nu over naar buiten treedt. 

Op de rwzi in Simpelveld leidde een storing van een perforatierooster op 12 februari 2022 tot een lozing van ongeveer 700 kubieke meter ongezuiverd water op de Eyserbeek. Ruim drie maanden later, op 24 mei, was er opnieuw 0een storing, waardoor een overstort plaatsvond van ongeveer 500 kubieke meter. Deze incidenten werden alleen bij het waterschap gemeld.

Op de rwzi in Panheel leidde een storing op 28 september in datzelfde jaar tot een lozing van 6689 kubieke meter afvalwater, waarover de overheid pas op 3 oktober werd geïnformeerd. Op 28 november werd een irreguliere lozing van 1364 kubieke meter op deze locatie alleen gemeld aan het waterschap.

Meldingsplicht
Het OM zegt zwaar te tillen aan de wettelijke meldingsplicht. Het bevoegd gezag moet maatregelen kunnen treffen om eventuele gevolgen te beperken en nieuwe incidenten te voorkomen. "Het meldingssysteem bij het betreffende waterschapsbedrijf was onvoldoende op orde", zo luidde de conclusie. 

Omdat het waterschapsbedrijf het hiermee oneens was en volgens de officier van justitie ook onvoldoende verbetermaatregelen nam, besloot deze de zaak voor te leggen aan de strafrechter. 

Inmiddels is de meldingsprocedure wel aangepast, waardoor een boete volgens het OM volstaat. "Wij hebben de procedure kritisch tegen het licht gehouden en aangepast aan de wet- en regelgeving", aldus Van Neer. "En daarnaast hebben we de werkprocessen op alle rwzi’s verbeterd om ongewone voorvallen zoveel als mogelijk te voorkomen."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦