secundair logo knw 1

In 2021 moeten alle waterschappen hun waterschapsverordening online hebben staan. Deze verordening maakt deel uit van de komende Omgevingswet. Om de waterschappen hierbij te ondersteunen, maakten De Unie van Waterschappen en Het Waterschapshuis een Handreiking waterschapsverordening.

De Omgevingswet treedt naar verwachting op 1 januari 2021 in werking. De waterschapsverordening is de opvolger van de huidige keur met alle regels over de fysieke leefomgeving die het waterschap binnen zijn beheergebied stelt. “De Omgevingswet vraagt van overheden een hele nieuwe manier van kijken naar - en het vormgeven van - het beheer en de ontwikkeling van de openbare ruimte”, zegt Bart Pottuijt. Pottuijt begeleidde vanuit het Waterschapshuis de tot standkoming van de Handreiking waterschapsverordening.

De Omgevingswet vraagt van overheden onder andere om alle wetten en regels logisch en begrijpelijk te formuleren en digitaal beschikbaar te stellen. Alle regels moeten herleidbaar zijn naar het doel dat ermee beoogd is en tevens moet alle informatie digitaal worden ontsloten. Pottuijt: “Iedereen kan met een klik op een kaart snel zien wat wel en niet is toegestaan in de directe leefomgeving. Dat betekent dat regels moeten worden gedigitaliseerd, worden gekoppeld aan werkingsgebieden en worden voorzien van toepasbare regels. Een soort beslisbomen waarmee bepaald kan worden of iets wel of niet mag”.

Samenwerking
Omdat de Omgevingswet een integrale visie op de openbare ruimte vraagt, zullen waterschappen meer dan tot nu toe het geval was de samenwerking met andere overheden moeten zoeken. “De Omgevingswet is een prachtige kans om tot consistente en begrijpelijke regelgeving te komen. Maar vraagt inderdaad meer overleg met bijvoorbeeld gemeenten en provincies. Ook binnen de waterschappen zullen intensieve samenwerkingen ontstaan, bijvoorbeeld tussen toezichthouders, vergunningverleners, beleidsmakers, juridische afdelingen, geo-medewerkers en communicatie”.

Handreiking
De handreiking is bedoeld om waterschappen te ondersteunen bij het maken van hun waterschapsverordening. “We wilden de waterschappen op weg helpen”, vertelt Pottuijt. “In de handreiking wordt de Omgevingswet en het instrument Waterschapsverordening daarom van de juiste context voorzien. Ook schetsen we de juridische en digitale eisen die aan de waterschapsverordening worden gesteld. Daarnaast geeft de handreiking workshopmateriaal, diverse (praktijk)voorbeelden en modellen waarmee waterschappen hun eigen waterschapsverordening vorm kunnen geven”.

TROWA
Onder het project Transitieondersteuning Omgevingswet Waterschappen (TROWA) is bijna een jaar gewerkt aan de handreiking. “We hebben ons niet in een hokje opgesloten om een rapport te schrijven. Met een team van koplopers hebben we met de waterschappen werksessies georganiseerd. Deze handreiking is het eindresultaat van een intensief traject. Het was echt een traject met en voor de waterschappen”.

 

MEER INFORMATIE
De Handreiking waterschapsverordening

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.