secundair logo knw 1

De Zandmotor voor de kust van Delfland doet zijn werk goed, blijkt uit een grote evaluatie na vijf jaar. De enorme kunstmatige zandbank houdt het mogelijk veertig jaar vol, veel langer dan aanvankelijk verwacht.


De Zandmotor is een grootschalig experiment dat in 2011 is gestart. In plaats van om de drie tot vijf jaar zand van de zeebodem op het strand te deponeren, heeft Rijkswaterstaat in één keer 20 miljoen kubieke meter aangebracht. Het idee is om de natuur zijn gang te laten gaan. De wind en golven zorgen ervoor dat het zand zich langs de kust verspreidt. Na vijf jaar is een tussenbalans opgemaakt. De resultaten zijn positief, zegt Carola van Gelder, projectleider monitoring bij Rijkswaterstaat. "De Zandmotor doet eigenlijk alles wat onze modellen in 2011 voorspelden."

Eén resultaat springt er volgens Van Gelder uit. "De Zandmotor is voor twintig jaar aangelegd, maar dat wordt misschien veertig jaar. In de omgeving ligt nog steeds 95 procent van het aangebrachte zand. Dat is zeer positief voor de kustveiligheid." Wel verloopt de aangroei van duinen direct achter de Zandmotor minder snel dan was verwacht. "Het zand gaat eerst langs een lagune en een binnenmeer. Die vangen veel zand onderweg in."

Rijkswaterstaat legde indertijd een schiereiland van 2,5 kilometer aan. Dit is intussen 5,5 kilometer en wordt steeds langer. Er is tussen Kijkduin en Ter Heide een soort waddengebied ontstaan, vertelt Van Gelder. "Dit stuk kust is vrijwel identiek aan de kop van Ameland. Heel slikkig." Flora en fauna gedijen, aldus Van Gelder. "Je ziet planten als de blauwe zeedistel en de gelobde melde en dieren als het slikgarnaaltje die tot nu toe alleen in de Wadden voorkwamen. Ecologen zijn daarover erg enthousiast." Het aantal recreatiemogelijkheden is toegenomen. "Het is geen badstrand als Scheveningen, maar er komen bijvoorbeeld wel veel wandelaars. En de Zandmotor is bijzonder populair bij kitesurfers."

Het is volgens Van Gelder nog te vroeg om te bepalen of de Zandmotor effectiever en efficiënter is dan de traditionele methode van suppletie. "Omdat daarbij ongeveer elke vijf jaar zand wordt aangevuld, kun je het verschil nu nog niet zien. Na tien jaar weten we meer."

Op de site van de Zandmotor staat uitgebreide informatie over de resultaten.
Carola van Gelder schreef samen met drie andere auteurs een artikel over deze innovatieve methode in het H2O-kenniskatern Water Maters van maart 2015.
Water Matters is een bijlage van maandblad H2O voor abonnees en leden van Koninklijk Nederlands Waternetwerk.


Het artikel is ook te lezen op H2O-Online.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.