secundair logo knw 1

KWR Watercycle Research Institute gaat in Nieuwegein duurzame energiebronnen slim aan elkaar koppelen. De praktijkproef Power to X gaat binnenkort van start met de aanleg van het eerste zonnepark van drie megawatt.

Het project werd 22 maart gelanceerd. Het proefgebied bestaat uit een te bouwen zonnepark naast het KWR-gebouw, de nabijgelegen wijk Rijnhuizen en de busremise van Qbuzz. Een deel van de energieopbrengst van het zonnepark is beschikbaar voor Power to X en wordt op twee manieren ingezet. Een deel wordt ’s zomers opgeslagen in een bodemwarmtesysteem en ’s winters weer onttrokken voor de verwarming van woningen. Daarnaast wordt de zonne-energie gebruikt voor de productie van waterstof als brandstof voor de stadsbussen. Maar voordat het zover is, moeten binnen het project nog een paar technische hobbels genomen worden.

Waar de onderzoekers nieuwsgierig naar zijn is of het mogelijk is om alle onderdelen te laten samenwerken in een betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem. Een systeem dat rekening houdt met het verwachte aantal zonne-uren, de warmtevraag van woningen, de brandstofbehoefte van de bussen en de actuele energieprijs. De focus ligt op de ontwikkeling van algoritmes en op de inzet van meet- en regelapparatuur die nodig zijn voor een optimale samenwerking tussen de zonnepanelen, de warmteopslag in de bodem en de waterstofproductie.

Water speelt een belangrijke rol in de duurzame energie-economie van de toekomst. Water is een grondstof voor de productie van waterstof maar ook een energiedrager van warmte in de bodem. 

In het H2O magazine dat deze maand verschijnt leest u een uitgebreide reportage over het project Power to X.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.