secundair logo knw 1

Vernieuwen en uitbreiden van de zuiveringscapaciteit is urgent aan het worden. Het aantal rioolaansluitingen blijft groeien en voor de rioolwaterzuiveringen (rwzi’s) komen er steeds nieuwe en strengere zuiveringseisen bij. “En er moet niet alleen gebouwd worden om aan de eisen te voldoen. Tegenwoordig wordt er ook van ons gevraagd om dat circulair te doen. Circulair bouwen voor circulair zuiveren,” zegt Paul Roeleveld, directeur Business Development & Innovaties bij Royal HaskoningDHV. “We staan voor een dure en complexe opgave.”


door Mirjam Jochemsen


Paul Roeleveld vk 180 Paul RoeleveldOp verschillende plekken in het land zitten rwzi’s tegen hun maximale capaciteit aan. Is het een probleem dat in heel Nederland gaat spelen?
“Ja, dat denk ik wel, al zal het in de ene regio meer zijn dan in de andere. De bevolking groeit, de industriële bedrijvigheid ook. Dat betekent extra aanbod van afvalwater. Tegelijk zijn de meeste bestaande zuiveringen op leeftijd. Ze werden vanaf de jaren negentig gebouwd, tijdens de investeringsgolf die volgde op de Europese richtlijn voor het zuiveren van stedelijk afvalwater (1991). Inmiddels zijn ze aan vervanging en vernieuwing toe. 

Maar sinds de bouw heeft de wereld niet stilgestaan. En een nieuwe voorziening ontwerp je in principe voor de komende dertig jaar; ook voor deze periode dienen zich nieuwe ontwikkelingen aan. Zo vraagt de KRW-deadline van 2027 om extra inspanningen voor het verwijderen van stikstof en fosfaat. Denk ook aan de komende aanscherping van de Europese richtlijnen Stedelijk afvalwater en Prioritaire Stoffen. Verder hebben we natuurlijk te maken met in de sector gemaakte afspraken rond duurzaamheid, met thema’s als energie, circulariteit, terugwinnen van grondstoffen en duurzaam bouwen. Al met al zijn nieuwe investeringen hard nodig.”

Dus we moeten haast maken?
“Voor zover dat mogelijk is, ja. Het ontwerpen en bouwen van een nieuwe waterzuivering is complex, kostbaar en vraagt veel tijd. Voor een nieuwe installatie moet je inschatten aan welke eisen hij in de toekomst moet (blijven) voldoen. Hoe verandert in de betreffende regio de hoeveelheid afvalwater, en wat is de specifieke kwaliteit ervan? Aan welke randvoorwaarden op het gebied van energie, milieu en circulariteit moet en wil je voldoen?

Daar zitten heel complexe vragen achter. Sommige nieuwe processen vragen bijvoorbeeld veel energie; is die wel beschikbaar op het net? En, buiten de techniek, hoe ga je het financieren, krijg je de vergunningen op tijd rond? De huidige krapte in de bouwwereld aan menskracht en materialen maakt het allemaal niet eenvoudiger. Er is een hausse aan bouwactiviteiten te verwachten, waarvoor iedereen tegelijk bouwers nodig heeft. Het is belangrijk dat daar meer regie op wordt gepakt.”

Wie zou dat kunnen regisseren? 
“Hoofden bouwzaken van de waterschappen overleggen wel regelmatig met elkaar. Er is ook een soort van projectenkalender in overleg met de bouwsector, maar ik denk dat daar wat meer besluitvorming op kan plaatsvinden. Niet alleen weten van elkaars plannen, maar ook op elkaar afstemmen: wie kan wat uitstellen, of juist versnellen? Samen kan je sneller realiseren. 

Ook intensieve samenwerking op inhoudelijk vlak is nodig. Er is zo veel nieuwe kennis, niet alleen bij waterschappen maar ook bij bedrijven en kennisinstituten. Over verwijderen van organische microverontreinigingen, terugwinnen van grondstoffen, energiemanagement. Veelbelovend is ook het modulair bouwen, zoals dat is ontwikkeld bij Waterschapsbedrijf Limburg. Daarmee kan je beter standaardiseren en het ontwerp goed en snel aanpassen aan de lokale omstandigheden en wensen.”

Is het ook een oplossing als bedrijven meer zelf hun afvalwater zuiveren?
“Een aantal bedrijven doet dat graag. Maar er is ook water dat het waterschap juist graag zelf ontvangt en zuivert. Bijvoorbeeld als er veel organisch materiaal in zit, dat maakt het verwijderen van stikstof en fosfaat makkelijker. Er kunnen interessante oplossingen ontstaan als waterschap en industrie samen om de tafel gaan zitten. Een bedrijf kan soms korting krijgen op de zuiveringsheffing, als het bedrijf goedkoper zelf kan zuiveren maar het waterschap het bedrijfsafvalwater graag zelf ontvangt. 

Een mooi voorbeeld is de overeenkomst tussen waterschap Rijn en IJssel en FrieslandCampina: via een persleiding leveren de productielocaties van het zuivelbedrijf in Borculo en Lochem restwater aan het waterschap. Op de zuivering kan hierdoor Kaumera worden gewonnen, een biologisch product dat wordt toegepast in de land- en tuinbouw.”

En het afkoppelen van regenwater?
“Ook dat kan de (over)belasting van de zuivering verminderen. Dat levert maar langzaam resultaat op, met per jaar hooguit twee procent van de aansluitingen. Maar als je dat jaar in jaar uit volhoudt loopt het toch wel op. En afkoppelen heeft natuurlijk nog meer voordelen: minder vervuilende overstorten, efficiëntere zuivering in de rwzi, en wateropslag in de bodem voor droge tijden.”

U noemde al even de benodigde investeringen
“Er komt sowieso een enorm pakket aan investeringen in onze infrastructuur op ons af. Volgens een globale berekening van adviesbureau Witteveen+Bos gaat het in totaal om zo’n 4 tot 5 miljard euro. De waterschappen hebben het lang tegengehouden, maar de tarieven zullen nu dus toch echt omhoog moeten. En onderbouwde keuzes maken. Bedrijven hun afvalwater zelf laten zuiveren kan de rwzi’s ontlasten, maar vermindert ook de inkomsten van het waterschap en laat de rwzi soms minder goed functioneren. Het zal per situatie verschillen wat een wijze aanpak is. De kunst is om een goede balans te vinden. 
We moeten samen aan de slag.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest. 
De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland