secundair logo knw 1

Er is dringend behoefte aan slagvaardige, bestuurlijke regie, blijkt uit gesprekken met hoofdrolspelers in belangrijke dossiers, zoals waterbeheer, klimaatadaptatie en de bouw van een miljoen woningen. De politiek moet leveren.


door Bert Westenbrink


H2O nov 2021 cover 180 H2O novemberDit redactioneel wordt geschreven als er in Den Haag nog altijd wordt gesleuteld aan een nieuw kabinet en in Glasgow wordt gedelibereerd over het halen van de in Parijs afgesproken klimaatdoelen. Het zijn moeizame processen die leiden tot waterige politieke compromissen. Dat is niet waar de klimaataanpak om vraagt. U leest in H2O november:

“Natuurlijk waren de recente gebeurtenissen in Wallonië en de Eifel een wake-up call. Maar de klimaatadaptatieplannen die een aantal lidstaten naar aanleiding daarvan maken, zijn reactief - niet proactief.” (Hein Pieper, voorzitter van Europese koepelorganisatie van regionale en lokale waterbeheerders EUWMA)

“De publieke en daarmee politieke druk om snel en betaalbaar te bouwen is groot. Dat dit klimaatbestendig moet gebeuren, geldt nog lang niet als vanzelfsprekend. Gezien het enorme belang is verplichting absoluut noodzakelijk.” (Toon van der Klugt, dijkgraaf Schieland en de Krimpenerwaard)

“In de toekomst staan ons vaker extreme weersituaties te wachten, ook in het stroomgebied van de Maas in Frankrijk, België en Nederland. Zijn we daar klaar voor? Nee! Er is weliswaar een schat aan informatieve rapporten, maar die bieden te weinig handelingsperspectief.” (Arno Korsten, emeritus-hoogleraar bestuurskunde)

“Kijk naar de nieuwe klimaatadaptatiestrategie die de Europese Unie pas heeft opgesteld. De oude dateerde uit 2013, maar daar hebben de meeste lidstaten weinig mee gedaan. Die hebben een paper opgesteld, dat in de kast gelegd en daarna niks meer ondernomen.” (Pieper)

“Ook het bij elkaar leggen van afzonderlijke plannen aan een ‘watertafel’ – een van de laatste bewindsdaden van onze Cora – is slechts een optelsom, geen goed samenspelend orkest.” (Korsten)

Het is een oproep aan het politieke bedrijf: neem je verantwoordelijkheid en lever

De citaten vertellen hetzelfde verhaal: er is dringend behoefte aan slagvaardige, bestuurlijke regie. Pieper breekt een lans voor een Eurocommissaris voor water. Van der Klugt vraagt om harde doelafspraken en landelijke regelgeving bij de immense bouwopgaaf tot 2030. Korsten cum suis pleiten voor een systeemverantwoordelijke, een ‘deltacommissaris voor het stroomgebied van de Maas’.

Het is een oproep aan het politieke bedrijf: neem je verantwoordelijkheid en lever. En om de noodzaak te onderstrepen ook een citaat in deze H2O van de enige regisseur die Nederland wel rijk is, deltacommissaris Peter Glas. Hij zegt over de bouwopgaaf: “We moeten alles op alles zetten om een ramp voor te blijven en de gevolgen van extreem weer zoveel mogelijk te beperken.”


Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.