secundair logo knw 1

Nu het stof van de verkiezingen is neergedaald, wordt ook in de bestuurskamers van de waterschappen gesleuteld aan nieuwe coalities. Het zal wennen zijn, want er is een new kid on the block die gelijk aan veel onderhandelingstafels het eerste woord heeft. Daarmee rust op de schouders van de bestuurlijke nieuweling BoerBurgerBeweging (BBB) meteen een zware last, want in het middenbestuur liggen belangrijke, langslepende thema’s te wachten op voortvarende aanpak.


door Bert Westenbrink


H2O april 2023 cover 200 H2O april De waterschappen hebben daarin een belangrijke rol te spelen. In deze H2O zegt Sander Mager (bestuurder van waterschap Amstel, Gooi en Vecht en vicevoorzitter van de Unie van Waterschappen): “Jarenlang waren de waterschappen de faciliterende overheid die het allemaal wel technisch fiksten, maar nu is het moment gekomen om aan te geven waar de grenzen van het systeem liggen. (…) We moeten ons als waterschappen nadrukkelijker laten gelden als waterautoriteit.”

Even verderop in deze H2O zegt Stefan Kuks (stuurgroepvoorzitter Deltaprogramma Ruimtelijke adaptatie, hoogleraar bestuurskunde en watergraaf van Vechtstromen) over thema’s als bouwen en waterbeschikbaarheid: “Het waterschap kan zeggen: nee, tenzij. Voor je het weet wordt dat: ja, mits. En daarna gewoon: ja. Het waterschap is grensrechter en moet het spel heel goed spelen, anders zullen er door afwenteling verliezers zijn.”

In de achterliggende jaren is in menige beschouwing, analyse of boek gesteld dat de waterschapsbesturen te volgzaam zijn en aan kwaliteit en daadkracht moeten winnen

In de achterliggende jaren is in menige beschouwing, analyse of boek gesteld dat de waterschapsbesturen te volgzaam zijn en aan kwaliteit en daadkracht moeten winnen. Tegelijk werd middels een wetswijziging het geborgde smaldeel in de besturen gekortwiekt, met als motivatie: het moet democratischer en politieker.

In deze context maakt de BBB een overrompelende entree, geven, zoals u in deze H2O kunt lezen, de waterschapspartijen procentueel terrein prijs en ziet AWP voor water, klimaat en natuur zijn poging om voet aan wal te zetten in de provincies mislukken.

In deze veranderde bestuurlijke wereld moeten waterschappen zich in de komende vier voor water cruciale jaren (lees: grondwaterbeleid, waterkwaliteit, waterbeschikbaarheid, waterslim bouwen) laten gelden als waterautoriteit die het spel goed speelt en grenzen stelt. Het is een forse opgave, om het zachtjes uit te drukken.

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

ik vraag mezelf af, als bijvoorbeeld in een dorpshuis meerdere douche`s aanwezig zijn en deze misschien 1x per maand gebruikt worden of er dan geen geperkte doorstroom controle van het water moet plaats vinden. Hoe hoog moet de temperatuur van het water uit de sproeikoppen zijn om veilig te kunnen gebruiken.
Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3?