secundair logo knw 1

Testlocatie Waterstraat bij TU Delft

Grubbenvorst in Limburg krijgt de eerste straat die wordt aangelegd met de ZOAK-klinker. Dit is een straatsteen met holle ruimtes die waterdoorlatend is en als een spons fungeert. De klinker wordt gemaakt van keramisch (rest)afval.

De demostraat wordt 5 september opgeleverd door Tile Systems X. Dat is ook het startsein voor het fieldlab. Op dit moment ligt er een pilotopstelling op het proef- en demonstratieterrein de Waterstraat bij TU Delft. De klinker heeft diverse Europese testen doorstaan, maar de proef in de openbare ruimte moet antwoorden geven op vragen die er nog zijn. Bijvoorbeeld: hoe verdraagt de steen zwaar verkeer en de groei van boomwortels. 

ZOAK staat voor zeer open afval keramiek en is gemaakt van keramisch (rest)afval. “Dit gaat volgens de Japanse methode”, legt medebedenker Maarten Rijs uit. “Dat wil zeggen dat je de losse scherven met bindmiddelen, zoals talk, bij elkaar houdt.” 

Spons
Het resultaat is een klinker met holle ruimtes die drie keer sterker is dan beton, zo is de claim. Hierdoor is de steen waterdoorlatend en fungeert deze als een spons. Het gevolg is dat veel minder water in het riool terecht komt. Straatkolken en regenwaterriolen zijn daarom mogelijk op veel plekken in de toekomst niet meer nodig, aldus de ontwikkelaars.

In het fieldlab in Grubbenvorst gaan studenten van de hogescholen van Rotterdam en Amsterdam onderzoek doen. Zij kijken bijvoorbeeld naar de bufferwerking en de tijdspanne waarin het water infiltreert in de stenen.

De klinker is ontwikkeld door Tile Systems X in Hegelsom; het testvlak in samenwerking met TU Delft, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool van Rotterdam en Citaverde College.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.