secundair logo knw 1

De Sint Servaasbrug in Maastricht staat op het lijstje van Maasobjecten waarbij vernieuwing nodig is I foto: Dennis Jarvis via Flickr

Rijkswaterstaat heeft onlangs de opdracht voor ingenieursdiensten bij de modernisering van de bediening en besturing van Maasobjecten gegund aan IMPAKT Ingenieursbureau. Dit is een samenwerkingsverband van Witteveen+Bos, Royal HaskoningDHV en Pilz Nederland.

De operatie is geen overbodige luxe, blijkt uit de toelichting van Rijkswaterstaat. De meeste aandrijfinstallaties in sluizen, beweegbare bruggen en gemalen in de Maas en bijbehorende kanalen naderen het einde van hun levensduur, evenals de ICT-systemen voor de bediening. Om ze te kunnen moderniseren, is eerst duidelijkheid nodig over wat er precies moet gebeuren. Dit karwei is voor IMPAKT Ingenieursbureau. Dat is daarmee inmiddels al begonnen.

Ingrepen per object geïnventariseerd
Het bureau gaat samen met Rijkswaterstaat per sluis, brug en gemaal inventariseren welke ingrepen nodig zijn. Ook wordt onder meer een referentie ontwerp gemaakt en de vereiste vergunningen in beeld gebracht. Rijkswaterstaat geeft als voorbeeld deze vraag: moet bij een sluis alleen de elektromotor van de aandrijfinstallatie vervangen worden of ook de hydraulische cilinder en draaipunten?

Op basis van de inventarisatie wordt de verdere aanpak bepaald. Daarna volgt de aanbesteding van het contract voor de uitvoering van de renovatiewerkzaamheden. Het duurt nog wel even voordat het zover is. Rijkswaterstaat verwacht dat in 2026 de uitvoering van start kan gaan.

Onder programma Vervanging en Renovatie
De moderniseringsslag valt onder het omvangrijke programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat. Het doel is dat de automatiseringssystemen en elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties straks weer zijn toegerust voor de toekomst en betrouwbaarder functioneren. Ook de beveiligings- en monitoringsapparatuur op de Maasobjecten wordt vernieuwd. Het gaat onder andere om de camera’s, sensoren, afsluitbomen, oproepinstallaties en scheepvaartseinen.

MEER INFORMATIE
Toelichting door Rijkswaterstaat 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.