secundair logo knw 1

Deelnemers en winnaars van de KvK Innovatie Top 100 2023 | Foto KvK

BurgDam Waterkeringen uit Bergeijk , adviesbureau Colson uit Hulst, Urban Reef uit Rotterdam, Flexyz uit Harderwijk en Prince Kunststof Infra uit Tholen staan dit jaar in de Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel. Genoemde bedrijven doen mee in de categorie Voeding, Water en Infrastructuur. Vorig jaar werd Ferr-Tech, producent van zuiveringstoepassing Ferraat (VI), uitgeroepen tot het meest innovatieve mkb-bedrijf van Nederland.

Het is de 19e uitgave van de KVK Innovatie Top 100, een overzicht van de meest innovatieve bedrijven uit het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. De Kamer van Koophandel stelt het overzicht jaarlijks samen. Nieuw in deze editie is dat ondernemers zich konden inschrijven voor één van vijf categorieën: Circulaire Economie, Energietransitie, Arbeidsmarkt en Samenleving, Gezondheid en Zorg of Voeding, Water en Infrastructuur.

In laatstgenoemde sector zijn een vijftal mkb-bedrijven genomineerd die meedingen met een innovatie die watergerelateerd is. Zo is BurgDam van Biem van Uijtregt in de lijst opgenomen vanwege de mobiele waterkeringen die woningen beschermen tegen wateroverlast. “Het is een eenvoudige toch effectief systeem dat met al bestaande materialen kan worden gemaakt met materialen die duurzaam zijn en het dit in zijn geheel betaalbaar maakt.”

Colson, het Zeeuws-Vlaamse adviesbureau voor Milieutechniek in Hulst, staat in de lijst met AMFER, een innovatieve technologie om stikstof uit onder andere mest of rioolwater te winnen en om te zetten in hoogwaardige kunstmest.

Urban Reef uit Rotterdam dingt mee met Urban Reef 3D print, natuurinclusieve elementen die zorgen voor een verhoging van biodiversiteit, verbetering van de waterkwaliteit, verkoeling bij hitte en opslag van regenwater in de stad. De elementen worden geprint met circulaire materialen zoals klei uit bagger. Het bedrijf maakt de ontwerpen met zelf ontwikkelde algoritmes.

Flexyz uit Harderwijk heeft SmartCity-IoT ontwikkeld. Deze innovatie verbetert de zorg voor jong aangeplante bomen in stedelijke gebieden, wat 'leidt tot groenere, gezondere omgevingen'. Het systeem verzamelt bodemvochtdata (uit bodemvochtsensoren) van jong aangeplante bomen in een centrale IoT-omgeving en bepaalt zo de vochtbehoefte. Gevolg is vermindering van het waterverbruik en CO2-uitstoot door alleen die bomen te bewateren die het echt nodig hebben.

Prince Kunststof Infra uit Tholen staat in de lijst vanwege de Prince klemring. Het gaat om gepatenteerde en door Kiwa, Gastec en ACS (Frans certificeringsinstituut) gecertificeerde klemring die zowel geschikt is voor PVC als PE buizen. Tot op heden zijn er alleen maar klemringen die geschikt zijn om PVC-buis óf PE-buis te verbinden. De onderhoudsarm en corrosievrije ring is ook geschikt voor hoge druk PN 16 leidingen en is daarmee interessant voor onder meer waterleidingbedrijven, aldus de toelichting.

In de lijst is Noord-Holland met 26 bedrijven koploper, gevolgd door Zuid-Holland met 24 bedrijven en Utrecht met 13 bedrijven. Op 16 november maakt KVK in Rotterdam bekend welke ondernemer zich het meest innovatieve mkb-bedrijf van Nederland mag noemen. Er kan tot 15 oktober worden gestemd op één van de 100 finalisten via kvkinnovatietop100.nl.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.