secundair logo knw 1

Gerard Schouw (aanjager Slim met Stroom), minister Sophie Hermans, Rogier van der Sande (Unie van Waterschappen) en Hans-Peter Oskam (Netbeheer Nederland) ondertekenen de sectordeal l Foto Ministerie van Klimaat en Groene Groei

De waterschappen zijn de eerste partij die met het Rijk en de netbeheerders afspraken hebben gemaakt over netcongestie. Deze ‘sectordeal’ moet ervoor zorgen dat ze, ondanks de groeiende vraag naar elektriciteit, hun werk kunnen blijven doen. Tegelijk wordt van de waterschappen ook verwacht dat ze zelf met oplossingen komen. 

Klimaatverandering, strengere waterkwaliteitseisen en bevolkingsgroei zorgen ervoor dat de waterschappen steeds meer energie, netaansluitingen en transportcapaciteit nodig hebben om Nederland droog en het water schoon te houden. Maar omdat het elektriciteitsnet overbelast is, levert dat steeds vaker problemen op – en niet alleen voor de waterschappen.  

De waterschappen zijn wel de eerste die hierover afspraken hebben gemaakt met het Rijk en met netbeheerders. Deze week ondertekende minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei de allereerste sectordeal netcongestie met de Unie van Waterschappen en Netbeheer Nederland. 

Het is de bedoeling dat de afspraken die in de deal staan de komende tijd door de afzonderlijke waterschappen en de lokale netbeheerders uitgewerkt worden. Een procescoördinator gaat hen daarin begeleiden. 

Slim malen
Den Haag, 20200709, Portretten medewerkers Unie van Waterschappen, Aart Los.Aart LosEen van de oplossingen die de waterschappen kunnen bieden om de netcongestie te verminderen, is bijvoorbeeld slim malen, waarmee Waterschap Zuiderzeeland al experimenteert. Dat betekent dat de gemalen aangezet worden als er ruimte is op het net, legt beleidsadviseur Aart Los van de Unie van Waterschappen uit. "Maar alleen als we die luxe hebben. We gaan geen concessies doen aan onze kerntaken."

Bestaande contracten kunnen mogelijk herzien worden. "Gemalen hebben een grote transportaansluiting, terwijl ze maar een paar keer per jaar op vol vermogen draaien. Daar zit dus nog ruimte." 

Onderzocht wordt ook of waterschappen met hun assets kunnen aansluiten bij het GOPACS-platform voor congestiemanagement, zodat anderen van de opgewekte stroom kunnen profiteren. 

Rioolwaterzuiveringen moeten "slimme energiehubs" worden met inzet van onder andere groen gas, zonne-energie en aquathermie. Het proefproject van Vallei en Veluwe met een batterij bij de rwzi in Harderwijk geldt als voorbeeld. 

Voorrang
Voor de waterschappen geldt dat zij per 1 oktober van dit jaar, samen met de politie, defensie en ziekenhuizen, voorrang mogen krijgen van netbeheerders (de zogenaamde maatschappelijke prioritering). 

"Deze afspraken komen daarbovenop", legt Los uit. "Zij houden rekening met onze belangen, wij gaan actief op zoek naar mogelijkheden om netcongestie te verminderen. Een win-winsituatie."

Heel belangrijk is volgens hem dat waterschappen en netbeheerders voortaan met elkaar in overleg gaan bij noodsituaties. Voorheen ontvingen de waterschappen boze brieven als ze bij piekbuien meer elektriciteit verbruikten dan volgens het contract was toegestaan. "We krijgen meer inzicht in elkaars werklast." 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.