secundair logo knw 1

Impressie van hoe de met speciaal gemaakte betonblokken versterkte dijk eruit komt te zien I foto: Levvel

De ingrijpende renovatie van de Afsluitdijk is officieel van start gegaan. De dijk wordt opgehoogd en versterkt met 75 duizend duurzame betonblokken. Ook krijgen de spuicomplexen bij Den Oever en Kornwerderzand een opknapbeurt en wordt er een vismigratierivier aangelegd. De werkzaamheden gaan vier jaar duren.

“Als Nederland een verhaal is, dan is de Afsluitdijk de samenvatting. En dit jaar wordt de Grande Dame van onze waterkeringen 87 jaar. Nu is het tijd om dit iconische kunstwerk te versterken en te vernieuwen. Om met de inzichten van vandaag nog meer betekenis te geven aan dit bijzondere stuk Nederland.” 

Met deze woorden gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren het officiële startsein voor de dijkversterking aan Friese kant. De Afsluitdijk moet worden versterkt om aan de nieuwe veiligheidsnorm te voldoen. De dijk is na de renovatie bestand tegen een grote storm die eens in de tienduizend jaar kan voorkomen.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door het bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) en duren tot eind 2022. Levvel gaat de dijk vervolgens 25 jaar onderhouden. Rijkswaterstaat heeft de leiding over het grootschalige project, dat alle overheden tezamen een kleine miljard euro kost. Het Rijk hoest daarvan ruim 600 miljoen euro op.

Duurzame betonblokken
De 32 kilometer dijk wordt ongeveer twee meter hoger en krijgt een nieuwe beschermende bekleding. Levvel legt over het oude basalt 75 duizend betonblokken, die speciaal voor dit doel zijn ontworpen. Zij wegen 6,5 duizend kilo per stuk en worden gemaakt in een hiervoor gebouwde fabriek in Harlingen. De ‘Levvel-blocs’ zijn zeer sterk, hebben een golfremmende werking en trekken zeeleven aan. Ook zijn de blokken duurzaam door een bijzondere vorm; de CO2-uitstoot is ruim de helft lager dan bij traditionele blokken.

De spuicomplexen bij Den Oever aan Noord-Hollandse zijde en Kornwerderzand aan Friese zijde worden in een nieuw jasje gestoken. In Den Oever komen er spuisluizen en twee grote energiezuinige gemalen bij. Door de inbouw van grote pompen kan bij een zeer hoge waterstand meer water dan voorheen worden afgevoerd naar de Waddenzee. Het spuicomplex bij Kornwerderzand krijgt een stormvloedkering.

Vismigratierivier
Tussen het IJsselmeer en de Waddenzee wordt een vismigratierivier aangelegd. Door deze vier kilometer lange opening in de Afsluitdijk kunnen trekvissen als de paling en de zalm zwemmen. De snelweg A7 over de dijk krijgt voor de veiligheid bredere vluchtstroken en een vernieuwd waterafvoersysteem.

De renovatiewerkzaamheden zorgen wel voor de nodige overlast voor het weg- en scheepvaartverkeer. Zo is het fietspad over de dijk de komende drie jaar afgesloten. Fietsers en wandelaars worden gratis met bussen vervoerd.

 

MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over start dijkversterking
Projectsite over renovatie
Website Afsluitdijk
Toespraak minister
Vakartikel Haalbare en duurzame vismigratie

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.