De ingrijpende renovatie van de Afsluitdijk is officieel van start gegaan. De dijk wordt opgehoogd en versterkt met 75 duizend duurzame betonblokken. Ook krijgen de spuicomplexen bij Den Oever en Kornwerderzand een opknapbeurt en wordt er een vismigratierivier aangelegd. De werkzaamheden gaan vier jaar duren.
“Als Nederland een verhaal is, dan is de Afsluitdijk de samenvatting. En dit jaar wordt de Grande Dame van onze waterkeringen 87 jaar. Nu is het tijd om dit iconische kunstwerk te versterken en te vernieuwen. Om met de inzichten van vandaag nog meer betekenis te geven aan dit bijzondere stuk Nederland.”
Met deze woorden gaf minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gisteren het officiële startsein voor de dijkversterking aan Friese kant. De Afsluitdijk moet worden versterkt om aan de nieuwe veiligheidsnorm te voldoen. De dijk is na de renovatie bestand tegen een grote storm die eens in de tienduizend jaar kan voorkomen.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door het bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) en duren tot eind 2022. Levvel gaat de dijk vervolgens 25 jaar onderhouden. Rijkswaterstaat heeft de leiding over het grootschalige project, dat alle overheden tezamen een kleine miljard euro kost. Het Rijk hoest daarvan ruim 600 miljoen euro op.
Duurzame betonblokken
De 32 kilometer dijk wordt ongeveer twee meter hoger en krijgt een nieuwe beschermende bekleding. Levvel legt over het oude basalt 75 duizend betonblokken, die speciaal voor dit doel zijn ontworpen. Zij wegen 6,5 duizend kilo per stuk en worden gemaakt in een hiervoor gebouwde fabriek in Harlingen. De ‘Levvel-blocs’ zijn zeer sterk, hebben een golfremmende werking en trekken zeeleven aan. Ook zijn de blokken duurzaam door een bijzondere vorm; de CO2-uitstoot is ruim de helft lager dan bij traditionele blokken.
De spuicomplexen bij Den Oever aan Noord-Hollandse zijde en Kornwerderzand aan Friese zijde worden in een nieuw jasje gestoken. In Den Oever komen er spuisluizen en twee grote energiezuinige gemalen bij. Door de inbouw van grote pompen kan bij een zeer hoge waterstand meer water dan voorheen worden afgevoerd naar de Waddenzee. Het spuicomplex bij Kornwerderzand krijgt een stormvloedkering.
Vismigratierivier
Tussen het IJsselmeer en de Waddenzee wordt een vismigratierivier aangelegd. Door deze vier kilometer lange opening in de Afsluitdijk kunnen trekvissen als de paling en de zalm zwemmen. De snelweg A7 over de dijk krijgt voor de veiligheid bredere vluchtstroken en een vernieuwd waterafvoersysteem.
De renovatiewerkzaamheden zorgen wel voor de nodige overlast voor het weg- en scheepvaartverkeer. Zo is het fietspad over de dijk de komende drie jaar afgesloten. Fietsers en wandelaars worden gratis met bussen vervoerd.
MEER INFORMATIE
Rijkswaterstaat over start dijkversterking
Projectsite over renovatie
Website Afsluitdijk
Toespraak minister
Vakartikel Haalbare en duurzame vismigratie