secundair logo knw 1

Eén straat op rwzi Amsterdam West is uitgerust met AI besturing I foto: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht

Op de rioolwaterzuivering Amsterdam West wordt een van de zeven beluchtingstanks aangestuurd met Artificial Intelligence (AI). Waterschap Amstel, Gooi en Vechtstreek (AGV) experimenteert hiermee om de lachgas uitstoot zo laag mogelijk te houden. “In de eerste maanden zagen we dat het model de hoeveelheid uitgestoten lachgas aanzienlijk omlaag bracht”, zegt Alex van der Helm, adviseur onderzoek en advies bij AGV.

 
Door Rens Nijholt

Lachgas is een krachtig broeikasgas dat maar langzaam uit de atmosfeer verdwijnt. De bijdrage van een gram lachgas aan de opwarming van de aarde is ruim 250 keer zo groot als die van een gram kooldioxide. Tijdens het biologische zuiveringsproces van afvalwater komt er lachgas vrij. 

Alex van der HelmAlex van der Helm

Waterschap Amstel, Gooi en Vechtstreek beoogt in 2035 klimaatneutraal te zijn en zocht een oplossing om de uitstoot te verlagen. “Lachgas bepaalt voor een groot deel onze klimaatvoetafdruk”, vertelt Alex van der Helm. “Zo’n 60 procent, een fors deel.”

Zelflerend AI-model
De klassieke regeling van een afvalwaterzuivering is gericht op de kwaliteit van het uitgaande water en het energieverbruik. AGV werkt samen met het Spaanse onderzoeksbureau Eurecat, KWR en TU Delft aan het begrijpen en controleren van de lachgasemissie. Met Eurecat is een model ontwikkeld dat ook rekening houdt met een vermindering van de lachgasemissie, zegt Van der Helm.

“Onze onderzoeksafdeling meet al sinds 2016 de lachgasemissie. Wij hebben daarmee een unieke meetreeks. Maar er was weinig bekend over het sturen van de vorming en uitstoot in de praktijk, simpelweg omdat er eerder minder aandacht en weinig mogelijkheden voor waren. Het maakte het erg geschikt voor een datagedreven aanpak met een zelflerend AI-model.”

Slimmer sturen
De zuivering in Amsterdam West bestaat uit zeven gelijke straten. Op twee straten zijn extra sensoren geplaatst en wordt het lachgas gemeten, waarvan één straat met AI besturing is uitgerust en de andere als vergelijking dient. Doordat de beluchtingstanks zijn afgedekt, is het mogelijk de hoeveelheid goed te meten. AGV installeerde extra sensoren om real-time monitoring mogelijk te maken.

Met behulp van deze metingen, en de bestaande data, kan het AI-model de zuivering slimmer sturen. “Het AI-model is zo gebouwd dat het leert hoe het de zuivering moet besturen om minder lachgas uit te stoten. Tegelijkertijd voldoet het model uiteraard wel aan de effluent kwaliteitseisen”, aldus Van der Helm.

 'Het model wordt ‘beloond’ op het moment dat de lachgas uitstoot én het energieverbruik laag is'

Dit doet het model met een zogeheten control agent. Die wordt tijdens het leren ‘gestraft’ op het moment dat het lachgas toeneemt. Het kijkt daarbij niet alleen naar het lachgas maar ook naar het energieverbruik, vertelt Van der Helm. “Het model wordt ‘beloond’ op het moment dat de lachgas uitstoot én het energieverbruik laag is. Oftewel het model leert in dit soort situaties een betere sturing aan het proces te geven. De techniek die we hiervoor gebruiken heet reinforcement learning. Zo krijgen we met de tijd een optimale instelling voor de rwzi.”

Datalab
Hoewel bekend is dat de lachgas uitstoot van individuele straten kan verschillen, zijn de eerste resultaten veelbelovend, zegt Van der Helm. “We zien nu dat er tientallen procenten minder lachgas uitstoot is dan bij de normale klassieke regeling.”

Van der Helm schat in dat er tot wel vijftig procent reductie zou kunnen plaatsvinden als het model op de gehele zuivering toegepast wordt. “Dat doen wij nu nog niet. We zijn een half jaar bezig en om een compleet beeld te krijgen, willen we eerst weten hoe het model onder alle seizoensinvloeden draait.”

 'We zien nu dat er tientallen procenten minder lachgas uitstoot is dan bij de normale klassieke regeling'

Het AI-model is een van de producten van het Datalab, een initiatief dat vier jaar geleden werd opgestart door Waternet/AGV. Van der Helm: “Overal om ons heen zagen we dat AI meer en meer integreerde in dagelijkse toepassingen. Binnen de watersector pasten we het echter nog weinig toe. Wij verzamelden en gebruikten wel veel data, maar nog niet in combinatie met AI of andere data science-technieken. Onze verwachting was dat we met real-time data science toepassingen veel meer uit onze data konden halen om onze processen verder te verbeteren en verduurzamen. Met het Datalab werken we daar nu dagelijks aan.”

Schematische weergave beluchtingstank met sensorenSchematische weergave van beluchtingstank met sensoren (klik op beeld voor vergroting) I Beeld: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.