secundair logo knw 1

Rioolwaterzuivering van AGV in Amsterdam West naast AEB | Foto AGV

Amstel Gooi en Vecht (AGV) kan sinds enkele weken zijn zuiveringsslib weer kwijt. De slibcrisis heeft het waterschap miljoenen euro’s extra uitgaven gekost. Het werkt hard aan alternatieve verwerkings- en opslagmogelijkheden.

De zes verbrandingsovens van het Amsterdamse Afval Energie Bedrijf (AEB) zijn sinds november allemaal weer in bedrijf. Daar gaat het grootste deel van het zuiveringsslib van AGV inmiddels weer naar toe.

Tim LeeuwerkeTim LeeuwerkeVoor het waterschap is daarmee een eind gekomen aan de slibcrisis. Maandenlang reed een stoet van vrachtwagens naar de Waarderpolder, Delfzijl of Terneuzen om ladingen zuiveringsslib te lossen in tijdelijke depots. “We hebben als waterschap alle zeilen moeten bijzetten om aan onze publieke taak, het schoonmaken van afvalwater, te kunnen blijven voldoen. Nu wordt het langzaamaan weer zoals het was”, meldt Tim Leeuwerke, woordvoerder van Waternet, de uitvoeringsorganisatie van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht.

Extra uitgaven
De slibcrisis heeft miljoenen extra uitgaven gekost. Niet alleen voor transport en tijdelijke opslagdepots, er werd bijvoorbeeld ook een noodopslag in de Amsterdamse haven aangelegd, waar 60.000 ton slib zou kunnen worden opgevangen. “De precieze extra uitgaven en hoe we daarmee omgaan zijn we nu uitzoeken”, zegt Leeuwerke.

De depots in de Waarderpolder en bij Delfzijl zijn inmiddels leeggehaald. In het depot in Terneuzen ligt nog ongeveer 20.000 ton zuiveringsslib opgeslagen. “Daar zoeken we nog een oplossing voor, in Nederland of in het buitenland. Maar het belangrijkste is dat er niet meer slib bij komt.”

Helemaal gerust zijn ze er bij AGV nog niet op dat de problemen voorgoed voorbij zijn. Leeuwerke: “We zijn er deze zomer achter gekomen hoe krap we in Nederland zitten als het gaat om de verwerking van zuiveringsslib. Er hoeft ergens maar iets mis te gaan, en dan lopen we snel tegen grote problemen aan. Daarom werken we hard aan alternatieve verwerkings- en opslagmogelijkheden. Waar kunnen we met het slib naar toe als de nood nog eens aan de man komt? We hebben nu naast AEB ook een aantal andere verwerkingsmogelijkheden, zoals EEW in Delfzijl en bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Heemskerk.”

Landelijk niveau
Ook wordt er volgens hem op landelijk niveau onderzocht wat de mogelijkheden zijn om zuiveringsslib permanent te storten in een rijksdepot. “De rijksdepots zijn eigendom van het Rijk. Er spelen allerlei vergunningsvraagstukken omheen. Maar het is goed om te weten of we daar in noodsituaties terecht kunnen.”

De crisis bij AGV heeft nog maar eens duidelijk gemaakt dat Nederland een tekort heeft aan verwerkingscapaciteit voor slib. In 2018 heeft RoyalHaskoningDHV een rapport uitgebracht, waaruit blijkt dat de Nederlandse capaciteit om slib te verwerken de komende jaren onvoldoende robuust is.

Tot 2023 dreigt er een tekort aan verwerkingscapaciteit van 50.000 tot 100.000 ton slib. Met calamiteiten, zoals bij AEB, was daarbij geen rekening gehouden. Daardoor is het probleem de afgelopen zomer op scherp komen te staan.

 

MEER INFORMATIE
H2O Premium: Het tekort aan verwerkingscapaciteit is groter dan ooit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.