secundair logo knw 1

Foto: Kristopher Roller / Unsplash

Het bedrijf Frontier Ventures heeft de prijs van Water Innovator of the Year gewonnen voor AquaVest. Dit algoritme ondersteunt investeringsbeslissingen in de watersector. De andere kandidaten waren Vivimag en Zero Brine.

De onderscheiding voor AquaVest is uitgereikt tijdens het Watervisie Congres van afgelopen donderdag. De jury prees de holistische benadering van Frontier Ventures bij het ontwikkelen van het algoritme. Volgens Niels Groot (Dow Terneuzen), Antoine van Hoorn (SKIW) en Frank Oesterholt (KWR) is AquaVest een uitstekende tool om de complexe waterketen inzichtelijk te maken en investeringsbeslissingen te timen.

Overzicht door algoritme
AquaVest rekent variabelen en afhankelijkheden binnen de waterketen door en vertaalt deze naar investeringsbeslissingen. Dat levert een besparing van twintig procent van de kosten op. De software toont ook wie, wanneer en hoeveel moet investeren. Het idee komt van Duska Disselhoff, oprichter van het bedrijf Frontier Ventures.

Volgens haar moeten publieke en private partijen nu al nadenken over noodzakelijke investeringen in het watersysteem, om in de toekomst de waterzekerheid te waarborgen. “Grote uitdaging daarbij is dat het systeem op microniveau al complex kan zijn, laat staan dat ze het overzicht op gebiedsniveau hebben. Het algoritme dat wij ontwikkelden kan dat overzicht wel bieden en houdt rekening met zowel economische als ecologische belangen.”

Verduurzamen van waterketen
De verkiezing van Water Innovator of the Year is een initiatief van de vakbladen Petrochem en Utilities, de belangenverenging VEWM voor zakelijke energie- en watergebruikers en het bedrijf Evides Industriewater. Hiervoor komen bedrijven, startups en overheidsinstellingen in aanmerking, die een innovatie ontwikkelden om (industrie)water goedkoper, duurzamer of efficiënter maken. AquaVest is de opvolger van Sponsh, een temperatuurgevoelig textieldoek waarmee water uit de lucht kan worden gehaald.

De andere finaleplaatsen waren ook voor innovaties om de waterketen te verduurzamen. Onderzoekers van Wetsus ontwikkelden de methode Vivimag waarbij met een magneet vivaniet wordt gemijnd. Het Europees onderzoeksconsortium Zero Brine bedacht een procedé om zouten in brijn selectief te scheiden.

Aanmelden voor Agemaprijs
Een andere onderscheiding is de prof. dr. ir. J.F. Agemaprijs. De bedoeling hiervan is om innovatie in de waterbouw te stimuleren. Een project kan uiterlijk 15 mei worden aangemeld. Daarna buigt de jury onder leiding van professor Bas Jonkman zich over de inzendingen. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de Waterbouwdag op 15 oktober.

Deze slechts eens de vijf jaar gehouden prijsvraag eert de bijdrage van de in 2011 op 91-jarige leeftijd overleden Jan Agema aan de waterbouwkunde. Hij is onder meer bekend van de havenmond in Hoek van Holland en de stormvloedkering in de Oosterschelde. De prijs ging eerder naar de brug over de Jamuna in Bangladesh (2000), de Balgstuw bij Ramspol (2005), de De Busan-Geoje vaste oeververbinding in Zuid-Korea (2010) en de tweede Maasvlakte (2015).

 

MEER INFORMATIE
Watervisie over winst van AquaVest
Toelichting door Frontier Ventures
Sponsh winnaar in 2019
Informatie over Agemaprijs
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.