secundair logo knw 1

zuiveringsslib

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) luidt de noodklok vanwege een tekort aan opslagcapaciteit voor zuiveringsslib. Ook andere regio’s lopen tegen de grenzen aan. De sector heeft bij de minister op een oplossing aangedrongen.

AGV maakt het vuile water van huishoudens en bedrijven schoon in de rioolwaterzuivering. Het zuiveringsslib dat daarbij achterblijft, een mengsel van vuil en bacteriën, gaat naar het Afval Energie Bedrijf (EAB) in Amsterdam. Daar wordt het samen met ander afval verbrand en omgezet in energie.

Vanwege problemen bij het AEB – het bedrijf heeft de helft van zijn afvalovens stilgelegd om de veiligheid onder controle te krijgen – wordt hier al een paar maanden minder slib verwerkt dan gebruikelijk. Daarom wordt een deel van het slib nu opgeslagen bij de rioolwaterzuivering in Amsterdam Westpoort en in tijdelijke opslagruimte in de regio.

De komende maanden is het AEB nauwelijks in staat om nog slib te verwerken. Om de rioolwaterzuivering in stand te kunnen houden, moet het waterschap het slib echter wel kwijt kunnen. ''Voor de komende weken hebben we hiervoor tijdelijke oplossingen gecreëerd, maar binnen enkele weken zijn er geen alternatieven meer’’, stelt AGV.

Acht vrachtwagens
Volgens het waterschap kan dit probleem alleen opgelost worden met behulp van landelijke medewerking. Hierover wordt druk overleg gevoerd.

''Het is echt een groot probleem’’, zegt woordvoerder Tim Leeuwerke van AGV. ''Om een idee te krijgen: het gaat om 250 ton per dag, dat is acht vrachtwagens vol, uit elf rioolwaterzuiveringen. Als er niets gebeurt, moeten wij de waterzuivering stoppen of het slib in het Noordzeekanaal storten. En dat willen we niet.’’

Woordvoerder Judith de Jong van de Unie van Waterschappen bevestigt dat zowel landelijk als regionaal naar oplossingen wordt gezocht, mogelijk via de baggerdepots van Rijkswaterstaat.

Ontheffing
De problemen spelen volgens haar elders in het land nog niet. ''Maar we zitten aan de maximale capaciteit, dus dat kan wel gaan gebeuren.’’ Dat komt mede doordat de export naar het buitenland (Duitsland) vanwege Europese wetgeving grotendeels is stopgezet.

Begin juli is het onderwerp ook aan de orde gesteld in de Stuurgroep Water, het periodieke overleg tussen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de koepels van provincies, gemeenten en waterschappen.

Concreet is de minister toen gevraagd om medewerking te verlenen aan het storten op de locaties IJsseloog en De Slufter en om aanpassing of ontheffing van de regels voor het storten van zuiveringsslib. Volgens De Jong is hierover nog geen besluit genomen.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Amstel, Gooi en Vecht
Verslag Stuurgroep Water

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.