secundair logo knw 1

zuiveringsslib

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) luidt de noodklok vanwege een tekort aan opslagcapaciteit voor zuiveringsslib. Ook andere regio’s lopen tegen de grenzen aan. De sector heeft bij de minister op een oplossing aangedrongen.

AGV maakt het vuile water van huishoudens en bedrijven schoon in de rioolwaterzuivering. Het zuiveringsslib dat daarbij achterblijft, een mengsel van vuil en bacteriën, gaat naar het Afval Energie Bedrijf (EAB) in Amsterdam. Daar wordt het samen met ander afval verbrand en omgezet in energie.

Vanwege problemen bij het AEB – het bedrijf heeft de helft van zijn afvalovens stilgelegd om de veiligheid onder controle te krijgen – wordt hier al een paar maanden minder slib verwerkt dan gebruikelijk. Daarom wordt een deel van het slib nu opgeslagen bij de rioolwaterzuivering in Amsterdam Westpoort en in tijdelijke opslagruimte in de regio.

De komende maanden is het AEB nauwelijks in staat om nog slib te verwerken. Om de rioolwaterzuivering in stand te kunnen houden, moet het waterschap het slib echter wel kwijt kunnen. ''Voor de komende weken hebben we hiervoor tijdelijke oplossingen gecreëerd, maar binnen enkele weken zijn er geen alternatieven meer’’, stelt AGV.

Acht vrachtwagens
Volgens het waterschap kan dit probleem alleen opgelost worden met behulp van landelijke medewerking. Hierover wordt druk overleg gevoerd.

''Het is echt een groot probleem’’, zegt woordvoerder Tim Leeuwerke van AGV. ''Om een idee te krijgen: het gaat om 250 ton per dag, dat is acht vrachtwagens vol, uit elf rioolwaterzuiveringen. Als er niets gebeurt, moeten wij de waterzuivering stoppen of het slib in het Noordzeekanaal storten. En dat willen we niet.’’

Woordvoerder Judith de Jong van de Unie van Waterschappen bevestigt dat zowel landelijk als regionaal naar oplossingen wordt gezocht, mogelijk via de baggerdepots van Rijkswaterstaat.

Ontheffing
De problemen spelen volgens haar elders in het land nog niet. ''Maar we zitten aan de maximale capaciteit, dus dat kan wel gaan gebeuren.’’ Dat komt mede doordat de export naar het buitenland (Duitsland) vanwege Europese wetgeving grotendeels is stopgezet.

Begin juli is het onderwerp ook aan de orde gesteld in de Stuurgroep Water, het periodieke overleg tussen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de koepels van provincies, gemeenten en waterschappen.

Concreet is de minister toen gevraagd om medewerking te verlenen aan het storten op de locaties IJsseloog en De Slufter en om aanpassing of ontheffing van de regels voor het storten van zuiveringsslib. Volgens De Jong is hierover nog geen besluit genomen.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Amstel, Gooi en Vecht
Verslag Stuurgroep Water

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.