secundair logo knw 1

Aquathermie en waterstof behoren tot de technieken die in aanmerking komen om opgenomen te worden in de verbrede regeling Stimulering Duurzame Energietransitie (SDE). Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzoekt de komende maanden of genoemde en andere technieken geschikt zijn voor SDE-subsidie. 

De subsidieregeling wordt uitgebreid met CO2-reducerende technieken. Daarmee wordt SDE+ verbreed tot SDE++. De verbrede regeling is een belangrijk instrument in het halen van de doelstellingen van het ontwerp Klimaatakkoord, schrijft minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Tweede Kamer. Het doel waaraan het kabinet zich heeft geconformeerd is 49 procent CO2-emissiereductie in 2030. 

De verbreding van de SDE-regeling betekent dat de systematiek van subsidietoekenning verandert. De ‘focus op broeikasgasemissiereductie op Nederlands grondgebied’ wordt toegevoegd, schrijft Wiebes aan de Kamer. “De SDE++ wordt een exploitatiesubsidie gericht op emissiereductietechnologieën.”

Lijst
Er is een lijst opgesteld met mogelijke nieuwe technieken die aan de SDE++ kunnen worden toegevoegd. Het PBL bekijkt de komende maanden welke van deze technieken daadwerkelijk op lijst kunnen worden geplaatst. Daarbij zal gekeken worden naar robuustheid en zekerheid van de technieken, mogelijke beleidsmatige toepassing en aansluiting op ander beleid, maar ook of de technieken passen in de systematiek van de regeling.  

Naast aquathermie en waterstof zal het PBL zonthermie, ondiepe geothermie, composteringswarmte, WKO in glastuinbouw, benutting van restwarmte, warmtepompen (industrie), elektrische boilers, en CO2-afvang en -opslag (CCS) doorrekenen. 

Later kijkt PBL mogelijk ook naar technieken als recyling, biobased productie, geavanceerde hernieuwbare brandstoffen voor vervoer, carbon capture and usage (CCU), elektrificatie (anders dan verwarming of waterstofproductie) en procesefficiency. Die technieken, waarvan Wiebes stelt dat ze ook van belang worden geacht in de klimaattransitie, moeten eerst nader onderzocht worden of ze in aanmerking komen voor opname in de SDE++ en dat betekent dat ze onder meer voldoende moeten bijdragen aan CO2-reductie, marktrijp zijn en op voldoende schaal uitgerold kunnen worden.

Geschikt
In het najaar van 2019 zal het kabinet bekendmaken welke technieken die het PBL nu onderzoekt, geschikt zijn om opgenomen te worden in de SDE++. De nieuwe regeling moet dan met ingang van 1 januari 2020 in werking treden, schrijft Wiebes. In het voorjaar 2020 kan dan de eerste openstelling van de SDE++ plaatshebben.

Om te waarborgen dat alle technieken aan bod kunnen komen, overweegt het kabinet om plafonds te stellen aan de maximale subsidie die naar een bepaalde techniek of sector gaat. 

SDE 2018
Overigens blijken waterschappen vorig jaar al flink wat aan SDE-subsidie voor projecten met zonne-energie in de wacht te hebben gesleept. Dat stelt Solar Magazine op basis van een analyse van de beschikte projecten van de najaarsronde SDE+ in 2018.

Volgens het blad kreeg Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier met 8 beschikkingen voor 10,6 megawattpiek subsidie. Wetterskip Fryslân volgde met 9 beschikkingen voor 8,8 megawattpiek, Waterschap Vallei en Veluwe met 12 beschikkingen voor 6,5 megawattpiek en Waterschap Vechtstromen met 4 beschikkingen voor 2,1 megawattpiek.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief verbreding
SDE
Analyse najaarsronde SDE+ 2018
Green Deal Aquathermie wordt 14 mei getekend

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.