secundair logo knw 1

Foto: Rijkswaterstaat / Paul Kok

Zeer licht met PFAS verontreinigde bagger wordt tegenwoordig ook afgevoerd naar de speciale stortplaatsen van Rijkswaterstaat voor zwaar vervuilde bagger. Hierdoor raken deze depots sneller vol dan werd verwacht bij de aanleg rond de eeuwwisseling.

Dit blijkt uit berichtgeving in dagblad Trouw. De capaciteit van de baggerdepots zou voor minstens 50 jaar voldoende moeten zijn. Dat wordt echter niet gehaald. Rijkswaterstaat gaat ervanuit dat het vanaf nu nog 20 jaar duurt voordat ze vol zijn, terwijl de waterbouwsector zelfs aan tien tot vijftien jaar denkt.

Hierbij komt dat uitbreiding van de capaciteit niet op stel of sprong is gerealiseerd. De aanleg van een nieuwe stortplaats kan al vlug tien jaar gaan duren.

Aangescherpte normen voor PFAS-verontreiniging
Het probleem wordt vooral veroorzaakt door de zeer strenge normen voor de vervuiling met per- en polyfluoralkylstoffen (PFAS), die sinds 2019 in Nederland gelden. Daardoor wordt nu ook bagger die zeer licht met PFAS is verontreinigd (bij meer dan 0,8 microgram PFAS per kilo), afgevoerd naar Rijkswaterstaat-depots.

Een andere reden is de aanvoer van PFAS-stoffen via de rivieren, onder andere vanwege PFAS-lozingen in de Rijn door de industrie in Duitsland. De Tweede Kamer nam gisteren een motie aan waarin minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat wordt opgedragen om in gesprek met de Duitse regering te gaan over het verminderen van deze lozingen.

Naar drie depots afgevoerd
Het gaat volgens het Trouw-artikel om een aanzienlijke hoeveelheid bagger waar weinig PFAS in zit: 240.000 kubieke meter in 2023. Dat is zo’n 14 procent van de 1,7 miljoen kubieke meter bagger die afgelopen jaar is afgevoerd.

Bagger die zeer licht met PFAS is verontreinigd, gaat naar drie stortplaatsen: De Slufter (op de kop van de Maasvlakte), IJsseloog (in het Ketelmeer) en het baggerspeciedepot Hollandsch Diep. Verder is er nog de Put Cromstrijen (ook Hollandsch Diep). Dit depot mag echter niet voor met PFAS vervuilde bagger worden gebruikt, omdat een ringdijk ontbreekt.

Pieter de Boer, baggerexpert van Rijkswaterstaat, wijst er in Trouw op dat PFAS overal in het Nederlandse riviersysteem zitten. “We moeten nu gaan nadenken over wat ons te doen staat als de depots zijn gevuld. Stoppen met baggeren is geen optie.” 


LEES ook binnenkort in H2O magazine: De weerbarstige praktijk van 5 jaar PFAS-regels in de waterbouw

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”