secundair logo knw 1

Het bergingsschip Geosund licht een kapotte container van de zeebodem I foto: Kustwacht

De berging van de meer dan tweehonderd containers van MSC Zoe die in de Noordzee boven de Waddeneilanden liggen, is van start gegaan. De eerste container werd gisteren van de zeebodem gelicht. Het opruimwerk gaat naar verwachting enkele maanden duren.

De bergingsoperatie was al op 8 januari door Rijkswaterstaat aangekondigd, maar kon pas afgelopen vrijdag beginnen. Eerder was niet mogelijk door de weersomstandigheden. Voor de grote, complexe klus zijn de bergingsschepen Geosund en Atlantic Tonjer ingezet. Zij halen dag en nacht de containers en goederen uit water, die tijdens de ramp met MSC Zoe overboord zijn geslagen. De schepen zijn van het bergingsbedrijf Ardent dat is ingeschakeld door de Mediterranean Shipping Company, de eigenaar van MSC Zoe.

Dit vrachtschip verloor in de nacht van 1 op 2 januari 291 containers tijdens stormachtig weer. Zon 220 bevinden zich in een gebied van 2.700 vierkante kilometer in de Noordzee. Dit loopt van de vaarbaan boven Vlieland tot Schiermonnikoog. Begin januari spoelden ook een aantal intacte containers en veel losse goederen aan op de kust van de Waddeneilanden en het vasteland. Sonarschepen van Rijkswaterstaat, Defensie en de Kustwacht zoeken naar de ongeveer vijftig containers die nog niet zijn getraceerd. De verwachting is dat een behoorlijk deel daarvan stuk is gegaan.

Volgens Rijkswaterstaat gaat de bergingsoperatie waarschijnlijk enkele maanden duren. De aandacht gaat in eerste instantie uit naar het bergen van de kapotte, lege containers op de zeebodem. Gesloten containers worden gemarkeerd en later zoveel mogelijk in hun geheel uit het water gehaald. Gistermiddag heeft Geosund de resten van de eerste container van de zeebodem gelicht. Een andere vangst van maandag was een auto. Het verzamelde afval wordt door het kleinere schip Blue Della naar wal gebracht en vervolgens door een afvalbedrijf verwerkt.

De containers zijn grotendeels gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Er zijn echter ook twee containers met gevaarlijke stoffen in zee gevallen. Een container waarin 280 zakken met 25 kilo organische peroxide zaten, is stukgegaan. Als ook een zak kapot blijkt te zijn, is de stof zeer giftig voor het waterleven. Dit effect is wel van korte duur. Het lot van de andere container met 1.400 kilo aan lithiumbatterijen is nog onbekend. Hiervan worden sowieso geen schadelijke milieueffecten verwacht.

 

MEER INFORMATIE
Informatie van Veiligheidsregio Fryslân
Informatie van Kustwacht
Stand van zaken door Rijkswaterstaat
Eerder bericht over berging 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.