De berging van de meer dan tweehonderd containers van MSC Zoe die in de Noordzee boven de Waddeneilanden liggen, is van start gegaan. De eerste container werd gisteren van de zeebodem gelicht. Het opruimwerk gaat naar verwachting enkele maanden duren.
De bergingsoperatie was al op 8 januari door Rijkswaterstaat aangekondigd, maar kon pas afgelopen vrijdag beginnen. Eerder was niet mogelijk door de weersomstandigheden. Voor de grote, complexe klus zijn de bergingsschepen Geosund en Atlantic Tonjer ingezet. Zij halen dag en nacht de containers en goederen uit water, die tijdens de ramp met MSC Zoe overboord zijn geslagen. De schepen zijn van het bergingsbedrijf Ardent dat is ingeschakeld door de Mediterranean Shipping Company, de eigenaar van MSC Zoe.
Dit vrachtschip verloor in de nacht van 1 op 2 januari 291 containers tijdens stormachtig weer. Zon 220 bevinden zich in een gebied van 2.700 vierkante kilometer in de Noordzee. Dit loopt van de vaarbaan boven Vlieland tot Schiermonnikoog. Begin januari spoelden ook een aantal intacte containers en veel losse goederen aan op de kust van de Waddeneilanden en het vasteland. Sonarschepen van Rijkswaterstaat, Defensie en de Kustwacht zoeken naar de ongeveer vijftig containers die nog niet zijn getraceerd. De verwachting is dat een behoorlijk deel daarvan stuk is gegaan.
Volgens Rijkswaterstaat gaat de bergingsoperatie waarschijnlijk enkele maanden duren. De aandacht gaat in eerste instantie uit naar het bergen van de kapotte, lege containers op de zeebodem. Gesloten containers worden gemarkeerd en later zoveel mogelijk in hun geheel uit het water gehaald. Gistermiddag heeft Geosund de resten van de eerste container van de zeebodem gelicht. Een andere vangst van maandag was een auto. Het verzamelde afval wordt door het kleinere schip Blue Della naar wal gebracht en vervolgens door een afvalbedrijf verwerkt.
De containers zijn grotendeels gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Er zijn echter ook twee containers met gevaarlijke stoffen in zee gevallen. Een container waarin 280 zakken met 25 kilo organische peroxide zaten, is stukgegaan. Als ook een zak kapot blijkt te zijn, is de stof zeer giftig voor het waterleven. Dit effect is wel van korte duur. Het lot van de andere container met 1.400 kilo aan lithiumbatterijen is nog onbekend. Hiervan worden sowieso geen schadelijke milieueffecten verwacht.
MEER INFORMATIE
Informatie van Veiligheidsregio Fryslân
Informatie van Kustwacht
Stand van zaken door Rijkswaterstaat
Eerder bericht over berging