secundair logo knw 1

Volgens een nieuwe telling zijn 291 containers overboord geslagen I Foto: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil op korte termijn starten met een grootschalige bergingsoperatie van de containers, die tijdens de ramp met het vrachtschip MSC Zoe overboord zijn gevallen. Vanwege de drukke vaarweg in de zee moet de berging tot in detail worden voorbereid en op het juiste moment worden uitgevoerd, aldus Rijkswaterstaat.

Volgens een nieuwe inspectie op het dek van de MSC Zoe zijn 291 containers overboord geslagen, negen meer dan eerder werd aangenomen. Ongeveer 220 containers liggen in de vaargeul ten noorden van de Waddeneilanden. Rijkswaterstaat (RWS) heeft met betrokken partijen afspraken gemaakt over het bergingsplan voor deze containers. 

RWS spreekt van een groots opgezette operatie. “Verloren containers en lading worden verder in beeld gebracht. Tegelijkertijd wordt gestart met het bergen van gelokaliseerde objecten in de Eems en aansluitend in de verkeersbaan boven de Waddeneilanden.” Twee kapotte containers zonder lading zijn maandag al uit de zee gehaald.

De bedoeling is om “op korte termijn” met de berging te beginnen. Dat hangt onder andere af van het weer. RWS vergelijkt de vaarweg met een drukke A13. “Het is dan ook essentieel de berging tot in detail voor te bereiden en op het juiste moment uit te voeren.”

De gewone schoonmaakacties gaan intussen door. RWS meldt dat de zandplaat Simonszand sinds gisteren schoon is. Het opruimwerk op de Rottums in de Waddenzee dat vanwege het stormachtige weer tijdelijk was gestaakt, is vandaag hervat. Hieraan doen de aannemer en dertig vrijwilligers van Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer mee.

Ook waterschappen, gemeenten en andere organisaties zijn er nog druk mee. Zo gingen vandaag zes opruimploegen van waterschap Noorderzijlvest aan de slag op de Zeedijk tussen Delfzijl en Eemshaven. “Wij kunnen de troep op deze dijk vooralsnog met onze eigen medewerkers goed aan”, zegt woordvoerder Treja Akkerman van Noorderzijlvest. “Daarvoor hebben we wat extra mensen ingezet.”

De opruimploegen halen eerst zo snel mogelijk het piepschuim weg. Daarna komt het organisch materiaal aan de beurt, vertelt Akkerman: “Na elke storm ligt er wel van dit materiaal tegen de dijk, maar nu zit er andere troep uit de containers doorheen.” 

De kwelders voor de Groningse vastelandskust zijn eveneens vervuild. “Ook hier vindt een schoonmaakactie plaats. Het Hogeland, een nieuwe gemeente sinds 1 januari, coördineert.” RWS zet een drone in om de verspreiding van klein afval in de kwelders in beeld te brengen.

 

MEER INFORMATIE
RWS over bergingsoperatie
Liveblog Noorderzijlvest over containerafval
Eerder maatregelen vanwege stormachtig weer 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.