secundair logo knw 1

Volgens een nieuwe telling zijn 291 containers overboord geslagen I Foto: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil op korte termijn starten met een grootschalige bergingsoperatie van de containers, die tijdens de ramp met het vrachtschip MSC Zoe overboord zijn gevallen. Vanwege de drukke vaarweg in de zee moet de berging tot in detail worden voorbereid en op het juiste moment worden uitgevoerd, aldus Rijkswaterstaat.

Volgens een nieuwe inspectie op het dek van de MSC Zoe zijn 291 containers overboord geslagen, negen meer dan eerder werd aangenomen. Ongeveer 220 containers liggen in de vaargeul ten noorden van de Waddeneilanden. Rijkswaterstaat (RWS) heeft met betrokken partijen afspraken gemaakt over het bergingsplan voor deze containers. 

RWS spreekt van een groots opgezette operatie. “Verloren containers en lading worden verder in beeld gebracht. Tegelijkertijd wordt gestart met het bergen van gelokaliseerde objecten in de Eems en aansluitend in de verkeersbaan boven de Waddeneilanden.” Twee kapotte containers zonder lading zijn maandag al uit de zee gehaald.

De bedoeling is om “op korte termijn” met de berging te beginnen. Dat hangt onder andere af van het weer. RWS vergelijkt de vaarweg met een drukke A13. “Het is dan ook essentieel de berging tot in detail voor te bereiden en op het juiste moment uit te voeren.”

De gewone schoonmaakacties gaan intussen door. RWS meldt dat de zandplaat Simonszand sinds gisteren schoon is. Het opruimwerk op de Rottums in de Waddenzee dat vanwege het stormachtige weer tijdelijk was gestaakt, is vandaag hervat. Hieraan doen de aannemer en dertig vrijwilligers van Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer mee.

Ook waterschappen, gemeenten en andere organisaties zijn er nog druk mee. Zo gingen vandaag zes opruimploegen van waterschap Noorderzijlvest aan de slag op de Zeedijk tussen Delfzijl en Eemshaven. “Wij kunnen de troep op deze dijk vooralsnog met onze eigen medewerkers goed aan”, zegt woordvoerder Treja Akkerman van Noorderzijlvest. “Daarvoor hebben we wat extra mensen ingezet.”

De opruimploegen halen eerst zo snel mogelijk het piepschuim weg. Daarna komt het organisch materiaal aan de beurt, vertelt Akkerman: “Na elke storm ligt er wel van dit materiaal tegen de dijk, maar nu zit er andere troep uit de containers doorheen.” 

De kwelders voor de Groningse vastelandskust zijn eveneens vervuild. “Ook hier vindt een schoonmaakactie plaats. Het Hogeland, een nieuwe gemeente sinds 1 januari, coördineert.” RWS zet een drone in om de verspreiding van klein afval in de kwelders in beeld te brengen.

 

MEER INFORMATIE
RWS over bergingsoperatie
Liveblog Noorderzijlvest over containerafval
Eerder maatregelen vanwege stormachtig weer 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.