secundair logo knw 1

In heel Nederland zakt de bodem en in het westen van het land zelfs meer dan eerder aangenomen. Dat blijkt uit de nieuwe nieuwe Bodemdalingskaart Nederland, die deze week wordt gepresenteerd.

De onderzoekers hebben voor het eerst inzichtelijk kunnen maken in hoeverre bodemdaling wordt veroorzaakt door ‘diepe oorzaken’, zoals gaswinning en de effecten in de bovenste meters. De data laten zien dat deze ‘ondiepe’ bodemdaling op meerdere plekken in Nederland, vooral in de veen- en kleigebieden in het westen van het land, groter is dan die door de bekende, diepe oorzaken.

Grote rol
“Klimaatverandering lijkt een grote rol te spelen bij deze versnelde bodemdaling,” zegt hoogleraar Ramon Hanssen, onder wiens leiding het onderzoek plaatsvond, op de website van de TU Delft. “Door de relatief warme zomers drogen veenbodems meer uit, waardoor een snellere bodemdaling optreedt.”

De wetenschappers konden deze ondiepe bodemdaling voor het eerst analyseren omdat bij het maken van de nieuwe bodemdalingskaart drie verschillende soorten meetdata zijn verwerkt in het onderliggende model: satelliet-radars, GPS, en zwaartekrachtmetingen.

Naast de verschillende grondsoorten in Nederland laat de kaart ook de locatie van olie- of gasvelden zien. Dat maakt de oorzaak is van de waargenomen bodemdaling inzichtelijk. De kaart wordt actueel gehouden met de nieuwe satellietmetingen.

Einde Nederlands landschap
Hanssen meent dat de kaart de ernst van het probleem van bodemdaling in Nederland goed weergeeft: “Als de bodemdaling doorzet in het huidige tempo, betekent dat misschien wel het einde van het karakteristieke Nederlandse landschap met weides, koeien en molens, of een enorme schade aan de historische binnensteden.”

De mogelijkheid om bodemdaling nu goed te meten, en in kaart te brengen, is volgens Hanssen ook goed nieuws. “Waterschappen kunnen deze metingen gebruiken om effectiever om te gaan met hun peilbeheer, door bijvoorbeeld beter te anticiperen op periodes van droogte.”

Het project bodemdalingskaart.nl is een initiatief van het Nederlands Centrum voor Geodesie en Geo-Informatica (NCG). Ook verschillende universiteiten, kennisinstituten en bedrijven dragen bij aan het resultaat: TU Delft, KNMI, Hogeschool Utrecht, Universiteit Twente, SkyGeo, en 06-GPS. De interactieve kaart is te raadplegen via: bodemdalingskaart.nl.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.