secundair logo knw 1

Meetsite in Rouveen (foto: waterschap WDO Delta)

In het Overijsselse Rouveen is een bodemdalingsmeetsite ingericht waar bodemdaling in ruimte en tijd wordt gemeten. De meetsite moet de eerste van een landelijk netwerk worden waarmee bodemdaling structureel en frequent kan worden gemeten.

De bodemdalingmeetsite in Rouveen zal vijf jaar in bedrijf zijn en er wordt gemeten met vier technieken: landmeten, extensometer, LiDAR en InSAR. De meetsite is verspreid over elf boerenbedrijven. Elk boerenbedrijf is voorzien van een referentieperceel en een onderwaterdrainage perceel.

Als de bodemdaling landelijk wordt gemonitord, kan dat helpen om de geschiktheid van maatregelen tegen bodemdaling te beoordelen, bijvoorbeeld onderwaterdrainage. Meer meetgegevens geven vanzelfsprekend ook inzicht in de snelheid van de bodemdaling en de verschillen per gebied en jaar.

Landelijk netwerk
“Het is daarom de bedoeling dat er een landelijk netwerk van bodemdalingsmeetsites in veenweidegebieden komt,” zegt Gilles Erkens. Erkens is bodemdalingsexpert bij Deltares en bij de bodemdalingsmeetsite betrokken vanuit het Nationale Kennisprogramma Bodemdaling. “Aan de klimaattafels zijn daar plannen over gemaakt met de gezamenlijke onderzoekspartijen en in het Klimaatakkoord is dat ook uitgewerkt.”

Hoeveel bodemdalingsmeetsites er binnen het landelijke netwerk komen, hangt volgens Erkens af van de beschikbare financiering. “Het inrichten van zo’n site is behoorlijk duur. In een ideale wereld zou je meerdere meetsites in veenweidegebieden hebben en daarnaast ook in kleigronden en in stedelijk gebied. Dan kunnen we namelijk echt per gebied bepalen welke maatregelen we het beste kunnen nemen om bodemdaling tegen te gaan”.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.