secundair logo knw 1

Straatwerkers showen de posters van de campagne 'Helden van de straat'. Foto vandervalk+degroot

Met de campagne ‘Helden van de straat’ vraagt de gemeente Haarlem samen met aannemersbedrijven aandacht voor rioleringswerkers en andere vaklui die zorgen voor een droge en schone stad. Die stuiten steeds vaker op onbegrip.

Of het nu gaat om het schoonmaken van het riool, het opnieuw bestraten van een weg, het onderhoud van een speeltuintje of het ophalen van de vuilnis, dagelijks zijn er heel wat mensen aan het werk in de openbare ruimte van Haarlem. Dat brengt soms ook overlast met zich mee en daar is niet altijd begrip voor, zegt Martin Nederlof van rioleringsbeheerder vandervalk+degroot.

Samen met de gemeente Haarlem en collega-aannemers als BAM Infra en Volker lanceerde zijn bedrijf daarom gisteren de campage ‘Helden van de straat’. Posters met foto’s van ‘echte’ straatwerkers op herkenbare locaties in Haarlem, moeten de inwoners duidelijk maken dat deze mensen voor hen bezig zijn.

''Ik denk heel veel werk gebeurt zonder dat mensen het in de gaten hebben’’, zegt Nederlof. Hij illustreert: ''Het riool wordt eens in de zestig jaar vervangen. Dat is nodig om 59 jaar en tien maanden probleemloos te functioneren. Eens in de zeven jaar maken wij het schoon, eens in veertien jaar inspecteren wij alles. De kolken maken we elk jaar schoon. Natuurlijk staan we dan wel eens in de weg. Maar we zorgen er wel voor dat jij met droge voeten naar de bushalte kunt lopen.’’

Verbaal geweld
De campagne moet tot bewustwording leiden, verklaart Nederlof. ''Als je dat beseft, dan accepteer je hopelijk ook sneller dat je er wel eens last van hebt.’’

Het is volgens hem vooral verbaal geweld waar de straatwerkers mee geconfronteerd worden: ‘Waarom nu hier?’ ‘Ga eens aan de kant!’ ''Onze mensen doen dit werk omdat ze het leuk vinden. Maar als je drie keer per dag zo’n opmerking krijgt, is dat heel frusterend.’’

Het probleem geldt zeker niet alleen voor Haarlem, erkent Nederlof. Ook in andere plaatsen waar vandervalk+degroot rioleringswerkzaamheden uitvoert, worden de medewerkers lastiggevallen. Daarnaast is de toenemende agressie een landelijk probleem waar ook al landelijk aandacht voor is, bijvoorbeeld met de onlangs gestarte #Doeslief-campagne.

Voertuigen
In dit geval is het echter de gemeente Haarlem zelf die het voortouw heeft genomen om speciaal voor straatmakers aandacht te vragen. ''De gemeente heeft het beheer van de openbare ruimte uitbesteed en wil zijn inwoners erop wijzen: deze mensen zijn wel bezig om het leven in Haarlem voor jullie zo prettig mogelijk te maken.’’

De posters hangen vanaf vandaag op verschillende plekken in de stad en sieren de voertuigen van de medewerkers. Hoe lang de campagne gaat duren weet Nederlof nog niet. ''Wat mij betreft tot het niet meer nodig is.’’

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.