Joris Koornneef zal in elk geval de komende twee jaar fungeren als burgemeester van de Noordzee. Specifieker gezegd: Burgemeester van Jouw Noordzee. De functie hoort bij de landelijke campagne ‘Jouw Noordzee’ bedoeld om verhalen over de Noordzee dichter bij het publiek te brengen.
“De Noordzee is van ons allemaal”, zegt Merel van der Linden. Zij is vanuit Double2 Mediaproducties betrokken bij de landelijke campagne “Jouw Noordzee. “Met alle partners die verenigd zijn rond deze campagne, van de gemeente Den Haag tot Deltares en van de Gasunie tot Stichting De Noordzee en daarnaast nog vele anderen, willen we het publiek betrekken bij de Noordzee en de verhalen delen die er spelen in dit gebied van Nederland.”
En dat is een niet onbelangrijk landsdeel. “Het Nederlandse stuk Noordzee is anderhalf keer zo groot dan het stuk op het land. Het is een gebied dat een enorm belangrijke rol speelt in de duurzaamheidstransitie waar we voor staan, denk aan zon-, wind- of waterenergie en de groene productie van waterstof. Maar ook als het gaat om de ecologische toestand gebeuren er veel belangwekkende dingen.”
Met een burgemeester als gezicht van deze campagne, en daarnaast een ambassadeur in de persoon van prins Carlos de Bourbon de Parme, wil de campagne het brede publiek bereiken. “De Noordzee kan zelf vanzelfsprekend niet praten, maar met deze campagne en de bijbehorende boegbeelden willen we de zee als het ware aan het woord laten. Ook willen we vanuit de partners, die de campagne ondersteunen, de verschillende perspectieven op de activiteiten en gebeurtenissen in de Noordzee laten zien.”
Na Mariken Betsema en Marcelien Bos-De Koning is Koornneef de derde Noordzee-burgemeester. “Je wilt zichtbaar zijn als campagne. Dan helpt het als de campagne een gezicht heeft. In de persoon van Joris hebben we iemand die zich professioneel, hij werkt in het dagelijks leven bij TNO, bezig houdt met deze zee. Hij weet dus waar hij over praat. Verder staat er naast hem nog een locoburgemeester, Eva den Boer. Zij richt zich vooral op de doelgroep jongeren en het Zeeuwse perspectief.”
Met de benoeming van Joris Koornneef gaat de campagne een nieuwe fase in. Koornneef laat op LinkedIn weten de Noordzee naar de wal te willen brengen. Elk kwartaal wil hij een specifiek thema onder de aandacht brengen, te beginnen met de nieuwe banen van de Noordzee.
Werkgelegenheid is de komende maanden een belangrijk thema van de campagne. Jouw Noordzee werkt nu bijvoorbeeld aan een evenement voor jongeren om te laten zien welke werkgelegenheid er op en rond de Noordzee aan het ontstaan is. “Dat onderwerp zetten we nu centraal. Maar volgend kwartaal kan het weer iets totaal anders zijn, van scheepvaart tot beschermde natuurzones in de zee. Want er zijn zo ongelofelijk veel verhalen te vertellen.”
adve