secundair logo knw 1

Droogte op de dijk in 2018.

Hebben we iets geleerd van de droge en warme zomer van 2018? Zeker wel, maar niet genoeg, concluderen onderzoekers van Deltares in een analyse van het eveneens warme en droge 2022. Door de getroffen maatregelen bleef de impact op veel gebieden beperkt. Voor de natuur en voor funderingen waren de gevolgen echter wel groot. 

In hun rapport wijzen de onderzoekers op een afname van biodiversiteit, een toename van natuurbranden, verslechtering van de waterkwaliteit, bodemdaling en uitstoot van broeikasgassen. 

Als het gaat om de Nederlandse zandgebieden, spreken ze van mogelijk (deels) onomkeerbare langetermijneffecten. "Als gevolg van de lage grondwaterstanden zijn bomen gestorven en worden waterinsecten in beken en vennen met uitsterven bedreigd als gevolg van droogval."

Ook landdieren hebben geleden onder een gebrek aan drinkwater. Dat een droge zomer zoveel effect kan hebben, is volgens hen ook het gevolg van "het intensieve land- en watergebruik met sterke ontwatering en grondwateronttrekkingen met als gevolg verdroging".

Landbouw
Het aantal meldingen over funderingsschade als gevolg van dalende grondwaterstanden nam na de zomers van 2018 en 2022 toe. Zo'n 425.000 gebouwen hebben nu al funderingsschade of krijgen die binnen afzienbare tijd. En dat niet alleen meer in laag Nederland, maar ook in andere regio's met klei- en veenbodems. De onderzoekers voorzien een sterke stijging van kosten voor huiseigenaren.  

Verrassend genoeg heeft de landbouwsector als geheel in zowel 2018 als in 2022 niet geleden onder de droogte. Bedrijfseconomisch waren dit zelfs betere jaren dan gemiddeld. Dit effect is volgens de studie echter grotendeels toe te schrijven aan de hogere gewasprijzen en heeft weinig of niets met de droogte te maken. Verder merken de onderzoekers op dat er waarschijnlijk ook bedrijven zijn waarvoor de droogte wel negatieve gevolgen had, maar daarover waren nog te weinig gegevens beschikbaar.  

Het gevolg van (vooral) die hogere gewasprijzen was ook dat de welvaart "fors" verschoof van de consument naar de producent. Het netto welvaartseffect van 2022 is positief, dat van 2018 (licht) negatief. 

Maatregelen
De droogte van 2018 is eerder uitgebreid geëvalueerd in de Beleidstafel Droogte. Er werden de nodige maatregelen genomen, zoals het opzetten van het IJsselmeerpeil, Klimaatbestendige Wateraanvoer, het oplossen van knelpunten in de drinkwaterinfrastructuur en een publiekscampagne over zuiniger omgaan met water.

Met hun analyse van de droogte van 2022 willen de Deltares-onderzoekers meer inzicht verschaffen in de maatschappelijke effecten van droogte. Ook zoeken ze een antwoord op de vraag of de droogte in 2018 tot verhoogde weerbaarheid heeft geleid. Daarvoor werkten ze samen met een scala aan experts van andere instituten. 

Kennis vergroten
Van een aantal effecten hebben ze geen goed beeld gekregen omdat er informatie ontbrak over de mogelijke gevolgen op de langere termijn. Dat geldt voor bodemdaling en de uitstoot van broeikasgassen, maar ook voor bijvoorbeeld dijkveiligheid. Daardoor is het lastig om maatregelen te treffen, stellen ze. 

De conclusie luidt dan ook dat we onze kennis over de effecten van droogte en daarmee het handelingsperspectief voor Nederland moeten vergroten. De onderzoekers pleiten ervoor om periodiek een brede droogte-impactanalyse uit te voeren, in elk geval na een langere droge periode. "Er is onderzoek en monitoring nodig om de achterliggende processen beter te begrijpen."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.