secundair logo knw 1

De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst. Foto WDODelta

De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt de komende jaren versterkt. Daarvoor ligt er nu een voorkeursalternatief waarbij het totale traject van 29 kilometer in vijftien stukjes is opgeknipt.

Donderdag besluit het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) of het voorkeursalternatief mag worden uitgevoerd. Afgelopen voorjaar is het concept al besproken met bewoners, bedrijven en overheden. Daarna zijn nog enkele aanpassingen aangebracht.

Zo onderzoekt het waterschap momenteel samen met de provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en het Rijk de haalbaarheid van een dijkverlegging voor het traject Paddenpol. In het voorkeursalternatief wordt de dijk hier versterkt, maar een dijkverlegging biedt volgens de nieuwste inzichten van provincie en Rijk kansen voor natuurontwikkeling, waterstandsdaling en ruimtelijke kwaliteit.

''Mogelijk is er financiering vanuit de Programmatische Aanpak Grote Wateren beschikbaar’’, verklaart woordvoerder Herald van Gerner van WDODelta. ''Daar kijken we nu naar.’’ Eind 2019 wordt dan over dit deeltraject een besluit genomen.

Woningen behouden
De dijkversterking IJsseldijk Zwolle-Olst is onderdeel van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Ook de IJsseldijk, die Salland en de stad Zwolle tegen overstromingen beschermt, voldoet niet meer aan de normen.

Sinds begin 2017 zijn de mogelijkheden voor versterking samen met bewoners, overheden en belanghebbenden onderzocht. Daaruit kwamen drie varianten, waaruit uiteindelijk het huidige voorkeursalternatief als grootste kanshebber rolde. Alle woningen en objecten met beschermde status in het gebied blijven hierbij behouden.

De voorkeursvariant bestaat voor een groot deel uit binnendijkse dijkversterking en een ‘verticale’ oplossing om te voorkomen dat bij hoogwater op de IJssel zand wordt meegevoerd door water dat onder de dijk doorstroomt. Daardoor ontstaan kleine tunneltjes (‘piping’), waardoor de dijk instabiel kan worden. Voorbeelden van een ‘verticale oplossing’ zijn het aanbrengen van een damwand of geo-textiel in de ondergrond.

Constructieve oplossing
Op de andere trajecten gaat het om buitendijkse versterking richting de rivier of een constructieve oplossing als een diepwand of een damwand. Dit moet effecten op binnendijkse woningen en monumenten voorkomen. In het noordelijk deel van het traject, tussen Windesheim en Zwolle, wordt de dijk verhoogd.

Bij een positief besluit van het waterschapsbestuur werkt WDODelta de komende jaren het ontwerp verder uit. Naar verwachting gaat de schop in 2023 de grond in. De kosten van de megaklus bedragen volgens een grove inschatting 150 miljoen tot 280 miljoen euro.

 

MEER INFORMATIE
Themapagina WDOD over dijkversterking Zwolle-Olst 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.