secundair logo knw 1

Een dijkversterking met erodeerbare steilranddijken, de grondstof Kaumera met hoogwaardige toepassingsmogelijkheden, een plastic road die water kan bufferen en een vislift die vissen en waterkwaliteit monitort zijn de winnaars van het waterinnovatiefestival van de Unie van Waterschappen. Het project met de zandige oevers van de Houtribdijk kreeg de meeste stemmen van het publiek. De winnaars werden vanmiddag bekend gemaakt in Utrecht.

De jaarlijkse innovatiedag van de Unie van Waterschappen en de Nederlandse Waterschapsbank stond in het teken van het thema digitale transformatie. De kwaliteit van de inzendingen was hoog, aldus de jury. Daarbij viel op hoe de innovaties inspelen op actuele vraagstukken.

“Zo zien we dat waterschappen hard bezig zijn hun bedrijfsvoering en projecten te verduurzamen”, stelde Lidewijde Ongering, juryvoorzitter en secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Dijkversterking Ooijen Wanssum
In de categorie Waterveiligheid won de inzending ‘Dijkversterking Ooijen Wanssum, de duurzame dijk van de toekomst’. De dijkversterking met erodeerbare steilranddijken en hoge gronddijken met flauwe taluds is ontwikkeld door Fugro in samenwerking met Projectbureau Ooijen Wanssum, waterschap Limburg, Mooder Maas, H+N+S en de POV Dijkversterken met Gebiedseigen Grond. Door het inpassen van het concept worden gebiedseigen landschappelijke vormen en processen van het Limburgse landschap opgenomen in het dijkontwerp. 

Kaumera
De nieuwe grondstof uit afvalwater, Kaumera, werd eerste in de categorie Schoon Water. De geleiachtige substantie die uit het Neredaslib wordt gewonnen, kan water afstoten maar ook absorberen en het is brandvertragend. Vooralsnog zal de grondstof als coating van zaden worden afgezet in de landbouw door het biotechbedrijf ChainCraft uit Amsterdam.

Kaumera wordt gewonnen in de afvalwaterzuivering (proceswater) van waterschap Rijn en IJssel in Zutphen en is ontwikkeld door Royal HaskoningDHV in samenwerking met TU Delft, Stowa en de Energie- en Grondstoffenfabriek. Komend voorjaar gaat waterschap Vallei en Veluwe de grondstof winnen uit een rwzi waar communaal water wordt gezuiverd.

Plastic Road
Plastic Road werd nummer één in de categorie Voldoende water. Het door KWS, Wavin en Total ontwikkelde concept bestaat uit een prefab, modulaire en holle wegconstructie gemaakt van (gerecycled) kunststof. De weg buffert water. Bij een flinke bui wordt het regenwater direct onder de verharding opgevangen en langzaam over het gehele oppervlak van de weg in de bodem geïnfiltreerd.

Smart Vislift
De door Vislift B.V. en waterschap Rivierenland ontwikkelde Smart Vislift monitort volledig online alle prestaties van en activiteit bij een vispassage. Niet alleen worden de vissoorten die passeren geregistreerd, de vislift meet ook het peil, de temperatuur en de kwaliteit van water. Zo zijn problemen met zuurstofloosheid, blauwalg en botulisme beter te voorspellen. De vislift, waarvan Riverenland er elf gaat plaatsen in de Linge, won in de categorie Digitale transformatie.

Houtribdijk
De publieksprijs ging naar de zandige oevers van het HWBP-project Houtribdijk. Van de bijna 6000 mensen die stemden gingen de meeste stemmen naar het project van Rijkswaterstaat. Het zand langs de Houtribdijk breekt de kracht van de golven, zodat de dijk het IJsselmeergebied kan blijven beschermen tegen opstuwing en golven.

Tijdens het festival lanceerden het Waterschapshuis, Stowa en de Unie van Waterschappen het online, interactieve platform Winnovatie. Daarmee willen ze innovatie in de waterschapswereld naar een hoger niveau tillen.

 

MEER INFORMATIE
Waterschap Rivierenland plaatst elf slimme visliften in de Linge 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.