secundair logo knw 1

In de Tongelreep bij Eindhoven zijn in augustus vijf drijvende eilandjes aangelegd, met als doel het onderwaterleven te bevorderen. Het gaat om een experiment van Waterschap De Dommel in samenwerking met Blue Habitats. 

“De Tongelreep heeft weinig schaduwrijke plekken waar vissen en insecten kunnen schuilen. Daar brengen we met dit experiment verandering in. De eilandjes zelf zijn beplant met bloemen en planten om bijen en andere insecten aan te trekken, maar het gaat ons vooral om de onderzijde”, legt Jan van de Graaf, ecoloog bij Waterschap De Dommel uit. 

Drijvend eiland De Dommel

 

De eilandjes zijn vijf pontons van bijna 10 vierkante meter. De onderzijde van de eilandjes bestaat uit een lamellenconstructie die voor elk eilandje van een ander materiaal is gemaakt: wilgentenen, betonstaal, plaatstaal, bamboe en kokosmatten.

Jan van de Graaf 2 vrij       Jan van de Graaf Van de Graaf: “We verwachten dat er aan de onderkant van alles gaat gebeuren. We willen weten welk materiaal het meest effectief is om de biodiversiteit te bevorderen. Dat gaan we de komende twee jaar met een onderwatercamera monitoren. Hopelijk komen we heel veel soorten tegen: kokerjuffers, libellelarven en slierten vis-eieren bijvoorbeeld.”

De uitkomsten van de meting worden vergeleken met een meting op een andere plek in de Tongelreep. “Het zou mooi zijn als de biodiversiteit in de buurt van de eilandjes een stuk hoger is dan elders in de Tongelreep. We zien graag dat de visstand omhooggaat.”

Drijvende steden
Het drijvende park is een idee van Blue Habitats. Dit bedrijf, een initiatief van Jasper Vermeulen en Koen Olthuis, zet zich ervoor in dat bouwwerken op het water bijdragen aan de biodiversiteit onder water en daarmee aan de waterkwaliteit. Vermeulen: “Met dit experiment in de Tongelreep hopen we daar veel over te leren. Die kennis kunnen we vervolgens veel breder toepassen.”

Wereldwijd zijn er volgens hem steeds meer plannen om drijvende steden, woonwijken, parken en zelfs stadions te bouwen. Maar hoe meer er op water wordt gebouwd, hoe minder leefruimte er overblijft voor onderwaterleven. Daarom is Blue Habitats op het idee gekomen om de onderkant van bouwwerken te voorzien van een constructie van lamellen: blue fins. 

De lamellen worden gemaakt van reliëfrijk materiaal, zodat planten en insecten zich eraan kunnen hechten, vissen er kunnen paaien en stromend water voor uitwisseling van voedingsstoffen zorgt. Op die manier wordt de biodiversiteit bevorderd en gaat de waterkwaliteit omhoog. “Maar we hebben nog een hoop te leren. Daarom staat ‘Blue’ in onze naam ook voor Build & Learn from Underwater Ecosystems.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.