secundair logo knw 1

De drinkwaterbedrijven krijgen meer investeringsruimte. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gaat de vermogenskostenvoet Weighted Average Cost of Capital (WACC) aanpassen, zei hij in het wetgevingsoverleg water van de Tweede Kamer. De drinkwaterbedrijven vragen al jaren om aanpassing van de winstreguleringsmaatregel, omdat die in de huidige opzet de investeringsruimte beperkt terwijl ze voor grote uitgaven staan.

“We starten de procedure voor wijziging in april. En we doen wat mogelijk is om meer investeringsruimte te bieden”, zei Harbers. “Na de zomer verwachten we een advies van de Autoriteit Consument en Markt. Aan de hand daarvan kunnen we 1 november dit jaar de vermogenskostenvoet vaststellen voor de periode 2025 tot en met 2027.” 

De drinkwaterbedrijven hebben meer investeringsruimte nodig omdat ze voor grote uitgaven staan, niet alleen omdat de drinkwatervraag toeneemt en er geïnvesteerd moet worden in nieuwe bronnen en vergroten van de capaciteit, maar ook omdat er een forse vervangingsopgave ligt naast andere zaken als digitalisering, cybersecurity en onderhoud.

Strategische voorraden
Inmiddels hebben 8 provincies nieuwe strategische voorraden aangewezen voor de drinkwatervoorziening tot 2040, zei Harbers. “De overige provincies werken hier nog aan. Of aan alternatieven als er niet voldoende zoet grondwater beschikbaar is. Ik benadruk bij de provincies om verder vooruit te kijken, omdat sommige van deze strategische watervoorraden snel in gebruik zullen worden genomen. Daarnaast werken we aan de aanwijzing van nationale grondwaterreserves, die dienen als reserves tot de volgende eeuw.”

Zoeken de drinkwaterbedrijven in hun beleid naar oplossingen om te kunnen voldoen aan de toenemende drinkwatervraag, in het drinkwaterbeleid van Harbers staat besparen van het drinkwatergebruik centraal. Uiterlijk 2035 moet het gemiddelde gebruik met 20 procent zijn gedaald.  

Industrie
Die opgave geldt zowel voor de huishoudens als de industrie, aldus Harbers. “Bij bedrijven is daarbij het uitgangspunt: het juiste water voor het juiste gebruik en daarbij geldt: niet voor alle industriewater is water van drinkwaterkwaliteit nodig. Daarover en over besparing maken we met de industrie afspraken in het nationaal plan voor drinkwaterbesparing. Dan moet je denken aan waterscans, de verkenning van inzet van effluent, cascadering op bedrijventerreinen en benchmark per branche ter stimulering.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.