secundair logo knw 1

Kaart met Nederlandse gebieden die zonder bescherming bij een zeespiegelstijging overstromen I Bron: CReSIS/Eurostat

Veel regio’s in Europa krijgen steeds vaker en intensiever te maken met extreem weer en klimaatgerelateerde risico’s zoals droogte en overstromingen. Dit blijkt uit een overzicht met kaarten dat het Europees Milieuagentschap heeft uitgebracht.

Meer neerslag, meer overstromingen, meer droogte, meer bosbranden. Daarmee moeten de Europese landen rekening houden, ook als de wereldwijde inspanningen om broeikasgasemissies terug te dringen succesvol zijn. Volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) zijn gerichte acties voor klimaatadaptatie nodig, die op maat zijn gemaakt voor regio’s en steden.

 

-advertentie-

 

Het EEA heeft kaarten van de verschillende risico’s gepubliceerd, waarbij de situatie tegen het eind van de eeuw aan de hand van een gematigd en extreem klimaatscenario in beeld is gebracht. Tot op detailniveau kan worden ingezoomd. Er is bijvoorbeeld te zien in welke gebieden in Nederland het gevaar op bosbranden aanzienlijk toeneemt. Dat zijn er veel bij een sterke opwarming van de aarde.

Verwoestijning in Zuid-Europa
Droogte is een toenemend probleem in grote delen van Europa, met name in zuidelijke landen. Vooral Spanje, Portugal en Frankrijk zullen worden geconfronteerd met verwoestijning. Dit zorgt ervoor dat de competitie om water groter zal worden tussen huishoudens, industrie en landbouw. Voor Scandinavië, IJsland, de Baltische Staten en delen van Midden-Europa is het risico van droogte beperkt.

De meeste Europese landen krijgen beduidend vaker te maken met heftige regenbuien in de herfst en winter. In Nederland geldt dat vooral voor delen van Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland. Hier wordt bij een snelle opwarming van de aarde een toename van 25 tot 35 procent in het aantal gebeurtenissen met zware regenval voorspeld.

Vaker overstromingen aan kust
Het EEA laat ook met kaarten zien hoe vaak er overstromingen aan de kust zullen zijn als gevolg van de zeespiegelstijging. In sommige kustgebieden wordt dit normaal en niet meer iets extreems, stelt het agentschap. Op veel plekken kunnen naar schatting rond 2100 meer dan tien keer zo vaak overstromingsgebeurtenissen plaatsvinden. En bij een extreem klimaatscenario op sommige plekken meer dan honderd of zelfs duizend keer zo vaak. Met de huidige beschermingsmaatregelen zal het aantal mensen dat jaarlijks wordt geconfronteerd met een of meerdere overstromingen aan de kust, stijgen van 102.000 nu naar tussen de 1.52 en 3.65 miljoen aan het eind van de eeuw.

Het is geen verrassing dat Nederland als een van de kwetsbaarste Europese gebieden in verband met de zeespiegelstijging wordt beschouwd. Het EEA komt wel meteen met een soort disclaimer door te wijzen op het Deltaprogramma. Ook met het Kennisprogramma Zeespiegelstijging anticipeert Nederland op een in de toekomst mogelijk snellere stijging van de zeespiegel.

 

MEER INFORMATIE
EEA over klimaatrisico's
Overzicht met kaarten

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?
Frisse wind van de PVV is nuttig. Wijze van Aanbestedingen dient aangepast te worden.
Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦