Hollandse Delta wil weten wat de inwoners en het bedrijfsleven van het beheersgebied eigenlijk denken over het waterschap. Daarom heeft het een enquête uitgezet, met vragen als ‘welke woorden schieten u te binnen als u aan het waterschap denkt’? en ‘zou u het waterschap overwegen als werkgever?’
Waterschap Hollandse Delta wil weten hoe de inwoners, werkzoekenden, bedrijven en partners het waterschap zien en ervaren. Dit om de communicatie en dienstverlening verder te verbeteren.
“We hebben als overheid specifieke taken en verantwoordelijkheden die direct invloed hebben op mensen in ons werkgebied. Daarom vinden we het ontzettend belangrijk om inzicht te hebben in hoe inwoners ons werk ervaren, wat hun verwachtingen van ons zijn en wat zij (het meest) belangrijk vinden”, laat Rosanne van Tilburg weten. Van Tilburg is adviseur online communicatie bij het waterschap.
“Ook geeft het ons informatie of er nog mogelijkheden zijn onze dienstverlening te verbeteren. Om die reden doen we gemiddeld eens in de drie jaar een onderzoek onder inwoners, partners en bedrijven in ons werkgebied”, vervolgt Van Tilburg.
Tot het verbeteren van de dienstverlening, rekent Van Tilburg onder andere het beter afstemmen van de communicatie op de behoeften van inwoners en andere partijen en het optimaliseren van dienstverlening. “Wij weten natuurlijk nog niet wat er uit dit onderzoek gaat komen, dus wat die verbeteringen precies zijn, moeten we afwachten.”
De enquête, die het waterschap in samenwerking met onderzoeksbureau Enneüs heeft opgezet, blijft de komende weken in elk geval nog openstaan. Het waterschap hoopt dan voldoende reacties binnen te hebben. “Mocht het langer duren om voldoende respons te verzamelen, dan laten we de vragenlijsten langer lopen.”
Omdat Hollandse Delta acties wil kunnen verbinden aan de uitkomsten, streeft het waterschap naar een representatief onderzoek. “Met voldoende reacties die evenredig verspreid zijn over ons werkgebied, en met een goede doorsnee van inwoners, bedrijven en partners. Een evenwichtige verdeling qua leeftijd, woonlocatie en sector is daarbij ook relevant.”