secundair logo knw 1

Chemours in Dordrecht | Foto Flickr

Mensen in alle provincies van Nederland hebben PFAS in hun bloed. Dat blijkt uit een zogeheten signaalstudie van stichting Tegengif onder 13 deelnemers. Alle deelnemers hadden PFAS, waaronder PFOA, een stof die vroeger door Chemours werd geproduceerd. “Dit kleinschalige onderzoek toont de noodzaak van een nationaal biomonitoringsprogramma aan,” stelt hoogleraar Majorie van Duursen (VU Amsterdam) in het Algemeen Dagblad.

Joop Keesmaat en Kees van der Hel, beiden betrokken bij de Sliedrechtse actiegroep Gezondheid vóór Alles, hebben extreem hoge PFAS-waarden in hun bloed. Dit wordt gelinkt aan hun woonplaats, onder de rook van Chemours, dat al jarenlang PFAS uitstoot. Deze stoffen breken nauwelijks af, hopen zich op in mens en milieu, en worden in verband gebracht met kanker en aantasting van het immuunsysteem.

Ook in andere provincies, zoals Gelderland en Flevoland, werden bij sommige deelnemers waarden boven de gezondheidskundige grens gemeten. "Het probleem speelt in heel Nederland," zegt Tegengif-directeur Annelies den Boer. Ze benadrukt dat PFAS via voedsel, drinkwater en consumentenproducten verspreid raakt.

PFAS komt niet alleen van Chemours; ook blusschuim en activiteiten bij vliegvelden dragen bij aan vervuiling. Den Boer pleit voor een verbod op productie en lozing van PFAS, evenals voor herinvoering van een nationaal meetprogramma om blootstelling aan schadelijke stoffen te monitoren. "Er zijn veel onbekende hotspots," zegt ze.

Het Limburgse Kamerlid Geert Gabriëls (GroenLinks-PvdA), die zichzelf ook liet testen, pleit voor een strikte aanpak. “Als bedrijven niet innoveren, moet de overheid ingrijpen en PFAS uitfaseren.”

Chemours zegt de uitstoot al met 99 procent te willen verminderen en investeert in nieuwe technieken. Keesmaat en Van der Hel waarderen het onderzoek. "PFAS is schadelijk. Als je nu niets doet, wordt het probleem groter voor toekomstige generaties," aldus Keesmaat. "Chemours moet stoppen met uitstoot, en de omgeving moet worden gesaneerd."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.