secundair logo knw 1

De start-up Fleet Cleaner lanceert deze maand een innovatieve schoonmaakrobot voor zeeschepen. De robot reinigt met gefilterd zeewater in plaats van borstels.

Voor de techniek kreeg Fleet Cleaner in 2016 al de Water Alliance Innovation Stimulation Award. Er is lang aan gewerkt, vertelt directeur Alex Noordstrand. “In 2010 zijn wij met een aantal studenten van de TU Delft begonnen met het uitwerken van het idee. We hebben eerst met financiering van de technologiestichting STW een prototype ontwikkeld. Nu is het zover dat we de schoonmaakrobot officieel op de markt introduceren. Over twee weken gaan we ermee aan de slag in de haven van Rotterdam. In december is de robot uitgetest bij het marineschip Karel Doorman. Deze proef verliep goed; de klant was tevreden.”

De robot is bedoeld voor het schoonmaken van de buitenkant van zeeschepen. De installatie is geplaatst op een binnenvaartschip dat omgebouwd is tot werkschip. Met een 150 meter lange slang kan de robot een scheepsromp zowel boven als onder water reinigen. “Dat gebeurt onder hoge druk”, zegt Noordstrand. “De installatie pompt zeewater op en dat gaat door een filter. Vervolgens wordt het water over de romp gespoten met behulp van een hogedrukwaterpomp. De druk is maximaal 350 bar, ruim voldoende om hardnekkige aangroei als algen en mosselen te verwijderen. Binnen tien uur is een groot schip volledig schoon. Daarna ondervindt het schip minder weerstand bij het varen, waardoor de reder fors bespaart op brandstofkosten.”

De nieuwe techniek heeft volgens Noordstrand diverse voordelen ten opzichte van de traditionele reinigingsmethode met borstels. “De robot kan het schip moeiteloos zowel boven als onder water schoonmaken. Bij de borsteltechniek moeten onder water duikers of karretjes worden ingezet. Ook wordt de romp niet beschadigd bij het schoonmaken. Het grootste voordeel is dat we een zeeschip tijdens het laden en lossen in de haven kunnen reinigen. Normaal gesproken moet dat op open zee gebeuren.”

Het procedé is milieuvriendelijk, voegt Noordstrand eraan toe. “De installatie vangt de verwijderde aangroei op. Zo wordt vervuiling van het water voorkomen.” Noordstrand is optimistisch gestemd over de marktkansen van de schoonmaakrobot. “Er is internationaal veel vraag naar. We zijn van plan om drie nieuwe installaties te gaan bouwen.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”