secundair logo knw 1

Bij IJsselstein zijn er proefvakken voor de beschoeiing van oevers I foto: Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden pakt met behulp van een langdurig programma de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel aan. De komende maanden worden in vier proefvakken in IJsselstein verschillende beschoeiingen van de oever uitgetest.

De Gekanaliseerde Hollandsche IJssel stroomt van Nieuwegein naar Gouda en is 35 kilometer lang. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft deze rivier in 2013 overgenomen van Rijkswaterstaat. Het waterschap pakt nu de rivier aan met een meerjarenprogramma dat zo’n twintig jaar gaat duren.

Planmatig onderhoud
De opknapbeurt is hard nodig, vertelt programmamanager Jan Smorenburg van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. “Er is sprake van achterstallig onderhoud, omdat Rijkswaterstaat vanwege de overdracht in de laatste jaren niet zoveel meer heeft kunnen doen. We voeren planmatig het onderhoud uit. Daarvoor hebben we ook geld meegekregen van Rijkswaterstaat.”

De bedoeling is om te baggeren, sluizen te renoveren en kaden en oevers een facelift te geven. Ook worden regionale keringen die niet voldoen aan de nieuwe veiligheidsnormen, samen met de oevers verbeterd. “Alles komt bij elkaar”, zegt Smorenburg. “Zo wordt de rivier helemaal uitgebaggerd, want dat is in veertig jaar niet meer gebeurd. De baggerwerkzaamheden beginnen later dit jaar.”

Bescherming tegen afkalving
Het opknappen van de oevers van de Gekanaliseerde Hollandsche IJssel gaat niet in één keer. Smorenburg: “Sommige oevers zijn nog prima en sommige zijn minder of gewoon slecht. We pakken steeds een deel aan.” De vraag is: hoe kunnen de oevers goed worden beschermd tegen afkalving door de stroming van de rivier? Om daarop een antwoord te krijgen zijn zes proefvakken van ieder honderdvijftig meter in IJsselstein aangewezen.

In 2018 zijn vier proefvakken aanbesteed. Het waterschap heeft aannemers naar hun ideeën gevraagd en vier geselecteerd. “Zij herstellen in deze vakken de oeververdediging, in combinatie met een natuurvriendelijke uitstraling van de oever en het hergebruik van bestaande materialen. Er zijn verschillende uitvoeringsmethoden, bijvoorbeeld zowel een stalen als een kunststof damwand.”

Proeftuin
De aannemers zijn net gestart met hun werkzaamheden. Die duren tot eind maart. Volgens Smorenburg staat nog open wat daarna gebeurt. “Mogelijk bevallen een of meerdere constructies ons goed en rollen we deze verder uit op andere plekken langs de rivier. Maar het kan ook zijn dat de vier oplossingen niet ideaal zijn en we nog iets anders moeten bedenken. Wij leggen ons niet vast op hoe het in de toekomst gaat. Dit is een proeftuin waarmee we ons voordeel kunnen doen.”

Het waterschap pakt de activiteiten in samenspraak met de omgeving op, vertelt Smorenburg. “Zo hebben de gemeenten de wens om van het jaagpad dat aan één kant langs het water ligt, een wandelpad te maken. Ook Staatsbosbeheer heeft een aantal ideeën. We zeggen wel: onze trein gaat rijden. Iedereen mag meerijden, als er maar een kaartje wordt gekocht.”

 

MEER INFORMATIE
Plannen voor Gekanaliseerde Hollandsche IJssel

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.