secundair logo knw 1

In de nieuwe podcast ‘De toekomst van ons water’ laat H2O mensen aan het woord die het verschil maken in de waterwereld. In de eerste aflevering praat Wim Eikelboom met milieuwetenschapper en klimaatonderzoeker Marjolijn Haasnoot. Ze roept op tot meer leiderschap.

Aanleiding is het discussiestuk dat Haasnoot (Deltares, Universiteit Utrecht) met Heleen de Coninck (TU Eindhoven) eind vorig jaar publiceerde. Daarin doen ze de oproep om meer samenhang te brengen tussen tussen maatregelen in het opvangen van klimaatverandering (adaptatie) en maatregelen om de opwarming van de aarde te beperken (mitigatie).

Dreigende overstromingen door overvloedige regenval drukken ons opnieuw met de neus op de feiten: we werken ons als Nederland in de nesten als we bij onze bouw- en inrichtingsplannen geen rekening houden met waterproblemen die ons te wachten staan als gevolg van klimaatverandering.

Haasnoot ziet het als een bewijs dat het roer om moet. Zij geeft daartoe met De Coninck een aanzet in het discussiestuk dat ze schreef op uitnodiging van het Deltaprogramma. In de podcast stelt Haasnoot dat er leiderschap nodig is om Nederland voor te bereiden op klimaatverandering.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.