‘Wat-er werkt’, ‘wat-er speelt’, ‘wat-er belangrijk is’ met deze termen als leidraad startte Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een nieuwe campagne om medewerkers te werven. De campagne draait om het besef van urgentie en relevantie van het waterschapswerk.
Het is in de huidige krappe arbeidsmarkt niet eenvoudig voor waterschappen om nieuwe medewerkers te vinden. “Toch merkten we dat àls we eenmaal in gesprek waren met potentiële nieuwe collega’s, ze heel enthousiast werden over het waterschapswerk. Dat wilden we vooral in de nieuwe site tot uitdrukking laten komen” laat Clarion Wegerif van HDSR weten.
De nieuwe website is daarom niet alleen gevuld met beschrijvingen van openstaande vacatures, maar ook met verhalen van waterschapsmedewerkers. Zij vertellen over hun werk en de sfeer bij het hoogheemraadschap.
Drie aspecten zijn volgens Wegerif heel belangrijk bij de arbeidsmarktcommunicatie van het hoogheemraadschap: “de urgentie van ons waterschapswerk, de relevantie van ons werk in onze regio, en de expertise die onze potentiële collega’s kunnen inzetten. We wilden meer ruimte voor het gebruik van beeld en video, om die aspecten over het voetlicht te brengen.”
Met deze campagne, en de daaraan gekoppelde nieuwe vacaturesite, wil het hoogheemraadschap niet alleen de eigen naamsbekendheid op de arbeidsmarkt vergroten. “Ook willen we de vacatures via eigen werving invullen. Het inschakelen van externe bureaus kost veel geld."
Dat HDSR nu met de nieuwe campagne komt, heeft trouwens een prozaïsche reden: de oude vacaturesite was aan vervanging toe. "De oude website kon het volume van het aantal vacatures, en het hele proces daarachter, niet verwerken.”