secundair logo knw 1

De damwanden zijn geplaatst op de locatie waar de zelfsluitende kering komt | Foto Waterschap Limburg

In het Limburgse dorp Steyl is de aannemerscombinatie Dijkzone Alliantie begonnen met het plaatsen van de grootste zelfsluitende waterkering van Nederland. Het concept voor de vlotterkering is al in 2006 bedacht, maar wordt nu voor het eerst als waterkering toegepast in de uitvoering van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Na Steyl zal de vlotterkering ook in Arcen worden geplaatst.

Voor de start van de aanleg in Steyl werd maandag het officiële startsein gegeven. Opdrachtgever Waterschap Limburg, de uitvoerende Dijkzone Alliantie (Ploegam, Dura Vermeer en Hollandia Infra) en het Hoogwaterbeschermingsprogramma gaven in het Jochumhof, de botanische tuin in Steyl, tekst en uitleg over de kering en de plaatsing ervan. Dat gebeurde in aanwezigheid van bewoners van het kloosterdorp.

Op de plek waar de kering komt, is een damwand geplaatst als tijdelijke kering. In de loop van volgend jaar wordt de vlotterkering geplaatst. Deze zal bij een normale Maaswaterstand niet te zien zijn, maar als ‘balkon aan de Maas’ dienstdoen als extra verblijfsruimte langs de rivier. Het zicht op de Maas en op Steyl blijft daarmee intact, een belangrijk uitgangspunt bij de versterking van de kering die niet hoog en sterk genoeg is.

Winnend concept
De geschiedenis van de vlotterkering gaat terug tot 2006, toen het ontwerp door Gerard Jansen uit Den Hoorn en Jan Vermond uit Lopik werd ontwikkeld als inzending voor de prijsvraag gericht op een tijdelijke waterkering voor de calamiteitenberging in de Woudse polder in Midden Delfland. De vlotterkering won de verkiezing. Sindsdien is het concept uitgebreid getest en door de Dijkzone Alliantie opgenomen in het productportfolio als alternatief voor een klassieke dijkversterking. In Steyl wordt ze nu voor het eerst geplaatst als waterkering.

Dat gebeurt na een nieuwe testperiode van zo’n twee jaar op het terrein van Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel. In een zogeheten mock-up werd de kering op ware grootte onder uiteenlopende omstandigheden getest (van min tien tot plus 30 graden Celsius). De kering moest voldoen aan de specificaties van opdrachtgever Waterschap Limburg, die op grond van de waterveiligheidsnormen hoge eisen stelt aan de betrouwbaarheid van de kering (falen door niet-sluiten mag een keer in de 100.000 jaar voorkomen).

Lekverlies
Veel aandacht ging uit naar het lekverlies bij de rubberafdichtingen aan de onderkant en bij de poorten van de kering. Het was een proces van trial and error om dat op orde te krijgen, vertelde Rob Schippers van Hollandia Infra op de bijeenkomst in het Jochumhof. Uiteindelijk lukte het om met inbreng van Trelleborg Infrastructure, specialist in rubbertoepassingen, om ook aan die eisen te voldoen. Het lekverlies is nu verwaarloosbaar , aldus Schippers.


Steyl 3a Een schets van de nieuwe dijkinrichting in Steyl en een doorsnede van de zelfsluitende vlotterkering


De kering wordt 134 meter lang, met een hoogte van 3 meter. Bij hoogwater wordt ze automatisch geactiveerd. De kering bestaat uit een betonnen bak en een drijvend onderdeel, de vlotter, met daarop een stalen paneel als deksel die als kering dient. Bij hoogwater wordt de vlotter, een kwartronde bal bestaand uit piepschuim (expanded polystyrene), omhooggeduwd door het water dat in de betonnen bak loopt.

Arcen
De verwachting is dat eind volgend jaar de werkzaamheden aan de kering en de herinrichting van het gebied in Steyl zijn afgerond. Dijkzone Alliantie is dan al bezig met het basisontwerp voor de vlotterkering die in Arcen wordt gerealiseerd. Daar wordt de kering in 6 trajecten over een totale lengte van 680 meter geplaatst.

Volgens de plannen wordt in de tweede helft van 2026 begonnen aan versterking van de 5,1 kilometer lange kering in Arcen, waarvan een deel (700 meter) door de achtertuinen van bewoners van het dorp loopt. Daarnaast bestaat de kering op een aantal plekken uit bebouwing of is ze onderdeel van woning, appartementencomplex of horecagelegenheid.

Bewoners van Arcen dragen zelf bij aan de financiering van de zelfsluitende vlotterkering. In Steyl gebeurt dat niet omdat het dorp is aangemerkt als beschermd dorpsgezicht, wat mede bepalend is geweest voor de keuze van de zelfsluitende kering.


HERSTEL 13/12
Er stond geschreven dat in Arcen een zelfsluitende kering over een totale lengte van 800 meter wordt geplaatst. Waterschap Limburg laat weten dat het om 680 meter gaat. Dit is aangepast.


LEES OOK
H2O Actueel: Winnende ontwerp gekozen voor zelfsluitende kering in Steyl

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.