secundair logo knw 1

Een label geeft aan hoe groot het risico op bijvoorbeeld wateroverlast is. Foto SWECO

Aan de hand van een ‘klimaatlabel’ kunnen bewoners eenvoudig zien hoeveel risico hun straat loopt op bijvoorbeeld wateroverlast. Ingenieursbureau Sweco ontwikkelde het instrument om gemeenten te helpen bij het gesprek over de benodigde maatregelen.

Deze zogeheten risicodialoog volgt op de stresstest die alle gemeenten volgens het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uiterlijk dit jaar moeten doen. Doel is ons land zo goed mogelijk voor te bereiden op de gevolgen van klimaatverandering.

Het klimaatlabel van Sweco moet bewoners en bedrijven in een oogopslag duidelijk maken hoeveel risico hun straat loopt op overstromingen, wateroverlast, droogte en hitte. De labels lopen van A (erg klimaatadaptief) tot en met E (weinig klimaatadaptief).

''Iedereen zal begrijpen dat er in een straat met bijvoorbeeld label D nog wel wat valt te verbeteren’’, zegt Martijn Steenstra van Sweco.

Staat van je straat
Het idee voor een klimaatlabel komt voort uit de competitie Doe & Durf, die Sweco in 2017 won met het idee ‘Staat van je straat’. Op basis daarvan is nu een online instrument ontwikkeld waarmee elke straat in Nederland kan worden getoetst op klimaatrisico’s. Daarvoor is gebruikgemaakt van onder andere gegevens van gemeenten op het vlak van wateroverlast en door Sweco opgestelde hittekaarten.

In de gemeenten Rijssen-Holten en Woerden heeft al een pilot met ‘Staat van je straat’ gedraaid; de gemeenten Zwolle, Oldenzaal en Zwartewaterland gaan er nu ook mee aan de slag.

''Het klimaatlabel moet gemeenten ondersteunen om de dialoog met de bevolking te voeren’’, verklaart Steenstra. ''Hoe gaan we dit nou aanpakken? De gemeente kan niet zelf alle problemen oplossen, maar zij kan inwoners en bedrijven wel van informatie voorzien. Zeker bij lage labels kunnen die ook echt een verschil maken, bijvoorbeeld door tuinen te vergroenen.’’

Website
Hoe de gemeente het klimaatlabel precies inzet, is aan die gemeente zelf. Dat kan via een voor iedereen toegankelijke website (Oldenzaal), maar ook in een folder (Zwartewaterland) of in een storymap die gedeeld wordt met bedrijven (Zwolle). Steenstra: ‘’Het moet aansluiten bij de manier waarop de gemeente zelf communiceert. Wij denken daarin mee.’’

De provincie Overijssel en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dragen ook bij aan de ontwikkeling van ‘Staat van je straat’. Zij willen testen of dit een effectieve manier is om de risicodialoog te voeren.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Sweco

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.