secundair logo knw 1

Lukt het om een nieuw langetermijndoel voor internationale klimaatfinanciering vast te stellen? Het is de belangrijkste vraag op de COP29, de 29e Klimaatconferentie van de Verenigde Naties die in Baku, Azerbeidzjan wordt gehouden. “Het bereiken van een financieringsakkoord is essentieel om de doelen van het akkoord van Parijs te kunnen halen”, zegt beleidsadviseur klimaatfinanciering en wetenschapper Pieter Pauw.


door Bert Westenbrink


De conferentie, die ook wel de Finance COP wordt genoemd, begint morgen, maandag 11 november.

Pieter Pauw 180 vk Pieter PauwDe onderhandelingen over de internationale klimaatfinanciering, bekend als de New Collective Quantified Goal (NCQG), lopen al sinds 2021 toen de COP in Glasgow werd gehouden. “Die onderhandelingen verlopen ontzettend moeizaam”, zegt Pieter Pauw, beleidsadviseur klimaatfinanciering en internationaal klimaatbeleid en als assistent-professor verbonden aan de Universiteit Eindhoven. “Het ligt eigenlijk nog compleet open. Maar de druk is enorm. Niemand kan het zich permitteren om er niks uit te laten komen.”

Het NCQG moet in de plaats komen van de huidige afspraak om 100 miljard dollar per jaar aan klimaatfinanciering te mobiliseren om ontwikkelingslanden te helpen bij mitigatie en adaptatie. De financieringsopgave, die in 2015 in het Klimaatakkoord van Parijs werd herbevestigd, ligt op het bord van de rijke industrielanden. 

Ze doen er lang over om de financieringsafspraak na te komen. Pas in 2022 werd de doelstelling - 100 miljard dollar per jaar - gehaald. Dat wil zeggen, volgens ‘de meest optimistische schattingen’ die bepaald zijn aan de hand van eigen rapportages van industrielanden, schetst Pauw, die zijn toelichting geeft tijdens een speciale persmeeting over de COP29.

Werkelijke waarde
De berekening uit 2022 werd aangevochten door Oxfam Novib. De werkelijke waarde van de geleverde klimaatfinanciering betrof minder dan een derde van het gerapporteerde bedrag, stelde de hulporganisatie in een in 2023 gepubliceerd rapport. Slechts een kwart van de gerapporteerde publieke klimaatfinanciering werd verstrekt in de vorm van subsidies, stelde ze vast. “De rest bestaat voornamelijk uit leningen.” Wat de schuldencrisis in ontwikkelingslanden verergert, aldus de ngo.

Bovendien: 33 procent van de gerapporteerde publieke klimaatfinanciering was bestemd voor adaptatie, 59 procent voor mitigatie – dit terwijl de ontwikkelingslanden aangeven adaptatie veel belangrijker te vinden. Zij hebben 15 keer meer slachtoffers door natuurrampen als gevolg van de klimaatverandering dan ontwikkelde landen, en dragen nauwelijks bij aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Eerlijke verdeling
In Baku moet er een nieuw akkoord komen over klimaatfinanciering. De inzet is een eerlijkere verdeling van de financiering, met meer focus op kwetsbare landen en een betere balans tussen mitigatie en adaptatie. Daar komt bij: zonder extra geld kunnen veel ontwikkelingslanden de ambities in hun nieuwe klimaatplannen niet verhogen, zegt Pauw. Deze Nationally Determined Contributions (NDC’s) moeten elke 5 jaar worden vernieuwd en in 2025 is het weer zover, dan dienen alle landen hun aangescherpte doelen in te dienen.

In de onderhandelingen over de NCQG geldt de 100 miljard dollar als bodem en moet het akkoord gebaseerd zijn op de werkelijke behoeften van ontwikkelingslanden, zegt Pauw. Die ‘needs’ bedragen volgens verschillende schattingen al heel gauw meer dan duizend miljard dollar per jaar, aldus de beleidsadviseur. “Dan gaat het over adaptatie, loss and damage en mitigatie.”

Wie gaat betalen?
Bij de nieuwe klimaatfinanciering gaat het bij het vraagstuk over eerlijke verdeling van de financiering om de simpele vraag: wie gaat er meebetalen? Pauw: “Niet verrassend dat de vraag uit de industrielanden komt. Die wijzen heel graag naar China, ook wel naar Saoedi-Arabië, misschien naar Israël, maar ook naar landen als Chili.”

Essentieel voor een nieuw akkoord is ook dat wordt afgesproken om nu echt serieus werk te maken van artikel 2.1(c) in het akkoord van Parijs. Naast mitigatie en adaptatie is het een van de drie langetermijndoelstellingen van het klimaatakkoord uit 2015. Het is een 'ietwat ondergesneeuwd maar cruciaal onderdeel van het akkoord', schetst Pauw.

Het artikel beoogt een structurele verandering van de wereldwijde financiering, in lijn met de klimaatdoelstellingen zoals afgesproken in Parijs. Het moet leiden tot nieuwe standaarden en richtlijnen voor duurzame financiering, zodat financiële stromen en investeringen primair gericht zijn op klimaatbestendige en koolstofarme ontwikkeling. Het betekent dat er een verschuiving in investeringen moet komen van fossiele brandstoffen en koolstofintensieve industrieën naar hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en andere 'koolstofarme' technologieën. In de praktijk komt er niet veel van terecht, zo wordt er nog volop geinvesteerd in fossiele energie.

'Gewoon bizar'
Pauw: “Ik zie het als het grootste en het belangrijkste onderdeel van het klimaatfinancieringsdoel, dus alle financiële stromingen in lijn brengen met de doelen van het akkoord van Parijs. Er moet veel meer over nagedacht worden hoe je het geld in de goede richting duwt. Dat betekent minder naar fossiele energie, waarin voor het vierde jaar op rij weer méér wordt geïnvesteerd. Als je bedenkt dat inmiddels over de hele wereld of bijna de hele wereld, hernieuwbare energie gewoon de goedkoopste vorm van energie is en er in het globale noorden heel veel geld is dat zoekt naar goede investeringen, dan zou dat naar het zuiden moeten, en worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld hernieuwbare energie. Maar we zien het gewoon niet gebeuren. Dat is gewoon bizar.”


LOSS AND DAMAGE: 'CRUCIAAL OM SOLIDARITEIT TE TONEN’

Op de klimaatconferentie in Baku is optimaliseren van het zogeheten Loss and Damage Fund ook een belangrijk agendapunt, zegt Margaretha Wewerinke-Singh, universitair hoofddocent duurzaamheidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Het fonds is vorig jaar operationeel geworden en is bedoeld om ontwikkelingslanden te compenseren voor verliezen en schade veroorzaakt door natuurrampen als gevolg van klimaatverandering. Vorig jaar werd tijdens de COP28 in Dubai zo’n 660 miljoen dollar in het fonds gestort, onder andere door de Verenigde Arabische Emiraten (100 miljoen dollar).

Pieter Pauw: “Veel mensen dachten toen wow, dat is toch ongelofelijk. Maar er ging ook meteen al een statistiek rond waaruit bleek dat die 660 miljoen dollar ongeveer evenveel is als wat de 5 best betaalde voetballers per jaar verdienen in de Saoedi-Arabische competitie. Wat toch wel heel duidelijk aangeeft dat we zowel publiek als privaat onze prioriteiten echt nog niet op orde hebben.”

Los daarvan, het nu beschikbaar gestelde bedrag staat niet in verhouding tot de schade die wordt verwacht door overstromingen, droogtes en hittegolven, die niet alleen in extremiteit maar ook in frequentie zullen toenemen en met name de ontwikkelingslanden hard zullen treffen.

Margaretha Wewerinke Singh 180 vk Margaretha Wewerinke Singh“Volgens recente schattingen kunnen de kosten voor verlies en schade oplopen tot wel 671 miljard dollar per jaar tegen 2030. Als kwetsbare landen en gemeenschappen zelf deze kosten moeten dragen, zal dit leiden tot meer armoede, verlies van levens en levenskwaliteit, grootschalige ontheemding en migratie, en een verergering van sociale en economische ongelijkheden”, zegt Wewerinke-Singh.

In Baku zullen ontwikkelingslanden er op aandringen dat er veel meer geld beschikbaar komt voor het fonds om effectief te kunnen reageren op de toenemende verliezen en schade. “Het is een cruciaal moment om solidariteit te tonen met de landen die het hardst worden getroffen door klimaatverandering. Het falen om tot significante besluiten te komen zou niet alleen een moreel tekort zijn, maar ook leiden tot verdere escalatie van menselijke en economische kosten wereldwijd”, aldus Wewerinke-Singh.


‘HÉT MOMENT OM ADAPTATIE TE VERSNELLEN’
Marjolijn Haasnoot 180 vk Marjolijn HaasnootDe klimaatconferentie in Baku is ook hét moment om vooruitgang op het gebied van klimaatadaptatie te evalueren, en actie te versnellen, zegt Marjolijn Haasnoot, hoogleraar klimaatadaptatie aan de Universiteit Utrecht en senior onderzoeker bij Deltares kennisinstituut op het gebied van water en bodem.

Haasnoot: “Veel landen hebben plannen voor verdere adaptatie. De schaal en uitvoering van adaptatie loopt echter achter bij de noodzaak van adaptatie.”

In Baku wordt verder onderhandeld over het ‘Global Goal on Adaptation’ (GGA) dat vorig jaar tijdens de klimaattop in Dubai is opgesteld. Het akkoord bevat doelen over waterschaarste, schoon drinkwater, weerbaarheid van steden, risk assessment, opstellen en implementatie van adaptatieplannen en invoering waarschuwingssysteem en klimaatinformatie-services.

“Het GGA-raamwerk bevat nog geen kwantificeerbare doelen en implementatiemiddelen, zoals financiering, techniek en capaciteitsopbouw. Tijdens COP29 wordt de voortgang op deze laatste punten besproken”, zegt Haasnoot.


‘VS ONDER TRUMP TREKT ZICH TERUG UIT KLIMAATAKKOORD'
Met de verkiezing van Donald Trump tot nieuwe president van de Verenigde Staten is het onzeker in hoeverre Amerika de klimaatverandering en de aanpak ervan nog serieus neemt. De 'president-elect' treft voorbereidingen om de VS uit het Klimaatakkoord van Parijs terug te trekken, schrijft The New York Times op basis van anonieme bronnen. Het zou de tweede keer zijn, in 2017 deed Trump precies hetzelfde.

Andere regeringsleiders in de westerse wereld hebben momenteel ook andere prioriteiten, getuige het aantal afzeggingen voor de klimaatconferentie in Azerbeidzjan. De Nederlandse premier Dick Schoof gaat niet vanwege de gewelddadige gebeurtenissen in Amsterdam (minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei, staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu en staatssecretaris Vincent Karremans van Jeugd, Preventie en Sport gaan wel).

In het rijtje afzeggingen vinden we ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz. Hij gaat niet omdat de politieke crisis in zijn land alle aandacht vraagt. De Franse president Emmanuel Macron, de Amerikaanse president Joe Biden, de Braziliaanse president Luiz Lula en IMF-voorzitter Kristalina Georgieva zijn ook niet van de partij in Azerbeidzjan, somt de NOS op. Voorzitter Ursula Von der Leyen van de Europese Commissie is er ook niet, want te druk met de voorbereiding van haar nieuwe commissie.


HERSTEL 12/11
Er stond geschreven dat ontwikkelingslanden 15 keer vaker worden getroffen door natuurrampen als gevolg van de klimaatverandering dan ontwikkelde landen. Dat moet zijn: ze hebben 15 keer meer slachtoffers door natuurrampen. Dit is aangepast.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.